Paralelni svjetovi

Jedna od šokantnijih stvari koje čovjek prije ili kasnije primijeti ukoliko malo dulje prati razne forume na Internetu je ogromni raskorak između stvarnosti i percepcije koju čovjek može steći čitajući takve stvari. Recimo, uočio sam da ono o čemu se po tim forumima priča toliko nema veze sa onim što ja osobno percipiram dok fotografiram, da moram maltene zažmiriti na oba oka i pretvarati se da premise s foruma važe, kako bih uopće mogao sudjelovati u tom cirkusu. Primjerice, na forumima se sitne razlike među aparatima napuhavaju do besmislenih proporcija, i čovjek stječe dojam da se tu radi o bitnim stvarima koje utječu na formiranje slike i fotografiju kao takvu. Kad čovjek dulje vrijeme čita takve stvari, počne i sam vjerovati da postoji samo jedan kriterij vrednovanja fotografije, aparata, optike, i općenito samo jedan način na koji je nešto moguće napraviti. Snimanje sporta aparatom s manualnim fokusom? Nezamislivo. Snimanje portreta širokokutnim ili makro objektivom? Sablazan! Snimanje makro fotografija portretnim objektivom s makro ekstenderima? Besmislica.

Ukratko, tko malo dulje čita takve stvari na najboljem je putu da postane glupi potrošač fotografskog hardvera, a ne kreativni stvaralac. Mislim da bi ljudima dobro došlo da se malo opuste i prestanu gledati što rade drugi, kao da postoji samo jedan ispravan način za nešto napraviti. U stvarnosti, potpuno je OK ako napravite nešto neočekivano i kreativno; recimo, uzmete 500mm zrcalni objektiv, našarafite ga na macro extender i s njim snimate poljsko cvijeće. Zvuči kao grozna ideja, ali neki od najboljih umjetničkih radova koje sam vidio na tu temu snimljeni su na točno takav način, i to na film.

Isto važi za kompoziciju. Kad čovjek pročita deset tutoriala s pojednostavljenim pravilima za početničku kompoziciju, počne vjerovati da se kompozicija stvarno svodi na smještanje motiva u desnu trećinu kadra. Kaj god! To su samo osnovne niti vodilje, stvari na osnovu kojih možete početi vježbati, pa kad steknete osjećaj za težišnice, linije vodilje i planove, možete izvoditi potpuno neočekivane stvari, poput naginjanja kadra pod oštrim kutem, komponiranja tamnim i svijetlim površinama, bojama i tome sličnog. Svojedobno je po fotografskim natječajima na Internetu zavladao opći cirkus kad je hrpa početnika navalila ocjenjivati fotke po tome je li sve razmješteno po trećinama, valjda da pokažu kako su pročitali tutorial. Možete si misliti koliko je to pogodovalo raznolikosti radova i kreativnosti izraza – većina radova se uniformirala, sve je izgledalo manje-više sto.

Ako-fotka-nije-komponirana-po-trećinama-onda-ne-valja. Nema o tome rasprave, to je tako, piše u tutorialu. OK, razumijem da je većini ljudi potrebna potvrda drugih, razumijem da se neki fotografijom bave radi druženja i stvaranja socijalnih kontakata, razumijem da neki počnu praktički živjeti kroz Internet i projicirati svoju sreću u tuđe postupke, npr. kad će neka firma napraviti nekakav aparat, hoće li nekakav sportski klub dobiti utakmicu ili neće, hoće li Mirko Filipović prebiti idućeg protivnika ili će pak ovaj njega, hoće li vaša fotka dobiti dobre kritike od ljudi koji možda pojma nemaju ni o fotografiji ni o tome što ste fotografijom htjeli reći, sve ja to kužim, ali ljudi moji, dajte imajte malo više vjere u vlastite instinkte i vlastitu vrijednost. Ako vam hrpa budala veli da su dva i dva pet, što ćete zaključiti? Da su pet, samo zato da se uklopite u ekipu? Valjda većina svih zala na svijetu dolazi od toga što se ljudi boje imati svoje mišljenje, nego radije gledaju druge i onda usvoje njihovo. Čak i bahati stav „individualaca s mišljenjem i stavom“ praktički nikad nije autentičan, nego je naprosto prekopiran iz okoline, časopisa, reklama na televiziji i takvih stvari. Radije radite vlastite greške i polako ih ispravljajte, umjesto da samo kopirate tuđe ideje i mišljenja i proizvodite naizgled dobre rezultate koji su u stvari prazni ko vakuum. Radije smognite hrabrosti dopustiti si da vas svi popljuju, nego da prčkate po izmetu zato što milijarde muha ne mogu biti u krivu.

Danijel Turina

Kategorija: 
Foto Naklapanja

Objavljeno: 23.02.2007.