Pokrivanje raspona

Jedna od grešaka koje fotografi početnici prave kod nabave SLR sustava je kupovina objektiva koji će pokriti sve žarišne duljine „bez rupa u rasponu“.

© Dnijel TurinaOni pokušavaju pokriti raspon od, recimo, 28 do 300mm, pa kad se desi da, recimo, između 40 i 70mm imaju „rupu“, ne znaju što bi. Svemu tome je uzrok u doživljavanju žarišne duljine kao kontinuiranog raspona po kojem se fotograf u radu kreće, pa ako neki dio raspona nema „pokriven“, neće uspjeti uhvatiti kadar. Takvo razmišljanje je pogrešno i nema uporište u praksi.

U praksi, zoom objektive bolji fotografi iznimno rijetko koriste za kadriranje; to ima smisla samo ako je vaša pozicija u odnosu na objekt statična, pa je zoomiranje jedini način komponiranja kadra. U većini slučajeva fotograf odabere konfiguraciju žarišne duljine i blende s kojom nešto želi snimiti, i nakon toga zoom objektiv koristi na isti način na koji bi koristio prime objektiv, a kadar komponira promjenom svojeg položaja u odnosu na objekt koji se snima. Portretna fotografija je tipičan primjer – za nju vam uopće ne treba zoom; treba vam jedna žarišna duljina, veliki otvor blende kako biste mogli odabrati dubinsku oštrinu koja vam odgovara, i, najvažnije od svega, treba vam dobro svjetlo.

Budući da početnici kupuju sustav kojim žele snimati „sve“, to završi tako što portrete snimaju 70-200 f/4L objektivom, koji je za takvu primjenu definitivno preglomazan. Znate što portretni fotografi kupuju? 85mm f/1.8 ili 135mm f/2L. Ti objektivi su posebno projektirani za takve stvari; nisu preglomazni, imaju fantastičan bokeh, fantastičnu oštrinu, i jeftiniji su i lakši od zoomova. Ako snimate portrete, nije vam potrebno „pokriti raspon“, potrebno vam je pokriti namjenu. Postoji velika razlika između te dvije stvari, koliko god slično zvučale. Naime, ideja o pokrivanju raspona podrazumijeva da su sve žarišne duljine jednako bitne, a ideja o pokrivanju namjene podrazumijeva da se određena stvar slika točno određenom konfiguracijom blende i žarišne duljine, i da treba nabaviti specijalizirani objektiv koji će najbolje raditi točno tu stvar. Ja na svojem E1 sa 14-54 zoomom portrete slikam praktički isključivo na 54mm (ekvivalent 108mm na filmu) s blendom 4-5, i dolazim dovoljno blizu da mi glava modela ispuni kadar.

Općenito, uočio sam da objektiv koristim u nekoliko osnovnih konfiguracija: pejsaži, macro i portreti. Portretna i macro konfiguracija su mi vrlo slične i razlikuju se prvenstveno u tome koliko sam blizu modela/objekta; i jedno i drugo bih sasvim dobro mogao raditi 50mm f/2 macro objektivom, a ostale žarišne duljine mi uopće ne bi trebale. S druge strane, za pejsaže mi treba više svestranosti. Budući da je u prirodi praktički nemoguće predvidjeti kadar, uočio sam da je dobro imati što veći raspon žarišnih duljina, jer povremeno treba obuhvatiti čitavi horizont, a povremeno izvaditi sitan detalj pejsaža na suprotnoj strani rijeke ili jezera. Ključ je u tome što, za razliku od portretne i macro fotografije, kod pejsaža teško da možete odabrati bilo koji položaj u odnosu na objekt; najčešće imate vrlo ograničeni raspon točaka s kojih možete slikati, a ostatak kompozicije rješavate zoomom.

Zbog te različitosti potreba, pametno je vidjeti što zapravo snimate, i prema tome konfigurirati opremu. To što svi kupuju 17-40 i 70-200 objektive ne znači da ih i vi morate kupiti ako većinom snimate kukce, a povremeno i portrete. Vama treba 100mm f/2.8 macro, koji će vrhunski zadovoljavati vašu primarnu potrebu, a za portrete će također biti jako dobar. Ako primarno snimate portrete, 85mm f/1.8 idealan je izbor za vas, jer je jeftin, lagan, i ima savršeni portretni bokeh. Ako snimate prvenstveno pejsaže, onda se idealna konfiguracija doista sastoji od 17-40 i 70-200; još će vam trebati i cirkularni polarizator, ND grad filteri od 1 i 2 blende, žičani ili IR okidač, te dobar stativ s kuglastom glavom i quick release pločicama.

Ako snimate portrete, bolje vam je investirati u rasvjetu, nego „pokrivati“ žarišne duljine. Pokrijte vi radije pozadinu i rasvjetu, i imajte u vidu da je uvijek bolje kupiti specijalizirani uređaj koji savršeno pokriva namjenu za koju ga kupujete, nego ekvivalent švicarskog nožića koji sve radi prihvatljivo dobro, a ništa vrhunski.

Danijel Turina

Kategorija: 
Foto Naklapanja

Objavljeno: 11.08.2006.