Sony D-R

D-Range Optimiser sustav kontrolira opseg dinamičkog raspona u fotografskom aparatu

D-R offHP je dugo bio jedini proizvođač koji se brinuo za fotografe početnike i koji je nudio tehnologiju tehnologiju kontrole dinamičkog raspona u fotografskom aparatu, nešto slično je pokušao ponuditi i Nikon ali ta tehnologija nije zaživjela. Minolta je u svojim digitalnim fotografskim aparatima također imala neke mogućnosti kontrole kontrasta, no ponuda se konačno proširila kad se u tržište SLR fotografskih aparata uključio Sony i u svom prvijencu Alpha
D-R standard100 donio tehnologiju koju su nazvali D-Range Optimiser. Sustav je vrlo sličan kao u HP-a, razvila ga je kompanija Apical a temelji se na Retina-Morphic Processing tehnologiji. I ovdje postoje dva stupnja djelovanja na sliku, D-R-Standard i D-R-Advance, koji je u izborniku aparata označen kao D-R+. DR analizira snimljenu sliku u 1200 područja, a tako dobiveni rezultati koriste se za izbor korektivne krivulje koja se aplicira iz baze podataka u kojoj se
D-R+nalazi 400.000 tonskih krivulja (gama krivulje). Nakon završene analize sustav bira onu koja će optimalno odgovarati snimljenoj sceni. U konačnici efekt je sličan kompenzaciji ekspozicije, no kako se krivulja aplicira ne samo kao korekcija tonaliteta nego i kao korekcija pojačanja (gain control), kod ekstremne dinamike koju aparat ne može registrirati prelazak iz dijelova slike s detaljima, u dio slike na kojemu su detalji izgubljeni, dešava se
D-R offpostepeno i prirodno, što kod kompenzacije ekspozicije nije slučaj. Za potrebe ovakve tehnologije bilo je potrebno napraviti novi moćan čip kojeg su nazvali Bionz, a koji omogućava da se cijeli taj proces izvede praktično u realnom vremenu: 0,04 sekunde za D-R i 0,5 sekundi za opciju D-R+. Sony je sustav kontrole kontrasta zapravo ponudio već i aparatu DSC-R1, bio je to AGCS – Advanced Gradient Control System, koji je radio optimizaciju gama krivulje,
R-R standard odnosno korekciju kontrasta. D-Range Optimiser s druge strane optimizira većinu parametara slike: svjetlinu i kontrast, ravnotežu bijelog, zasićenje boje, šum, ekspoziciju, oštrinu i slično. Opcija D-R+ svakako je kvalitetnija i daje znatno bolje rezultate, naročito kod izrazito kontrastnih scena, analiza slike je identična, no podešavanje se optimizira prema svakom od 1200 područja, a dodatno se podiže pojačanje
D-R+(gain) u tamnim područjima slike, na način da taj proces ne utječe na svijetle dijelove.

Ako je D-R+ tako dobar zašto je u aparat ugrađen i D-R? U osnovi za svakodnevne kontrastne scene Sony preporuča ostaviti upaljenu opciju D-R+, no za fotografiranje više od 4 slike u nizu, fotografiranje s uključenom bljeskalicom i noćne fotografije preporuča se koristiti standardni D-R. Razlozi su sasvim jasni, D-R+ optimizacija još uvijek nije dovoljno brza za fotografiranja u nizu, ako ostane uključena aparat će napraviti analizu prve slike i prema dobivenim podacima aplicirati istu korekciju na sve ostale slike. Budući da D-R+ optimizira pojačanje (gain) nije pogodan ni za noćna snimanja kod kojih će pokušati izbalansirati tamne dijelove slike, a također ga nije moguće koristiti pri ISO vrijednostima 800 ili više.

Hi200 Zone zadržava detalje u svjetlinama, a LOW80 u tamnim područjimaSpomenuli smo i sustav koji je koristila Minolta, a kako je Sony zapravo kupio Minotu zajedno s kompletnom tehnologijom, tako je u modelu Alpha 100 zadržao i Zone Matching sustav. Ovdje se radi o namjerno postavljenoj krivoj ekspoziciji, a na signal se prije kvantizacije u procesu AD konverzije primjenjuje korektivna gama krivulja radi korekcije ekspozicije. Na ovakav način proširuje se reprodukcija tonskog raspona i povećava količina detalja u slici. Ako fotografiramo scenu koja se sastoji od pretežno svijetlih tonova koristi se Zone Hi200 postava, umjesto s ISO 100 aparat radi s ISO 200 (podeksponira kako bi sačuvao detalje u bjelinama) i aplicira odgovarajuću korektivnu krivulju. Fotografiramo li pak scenu koja se sastoji pretežno od tamnih tonova, koristimo Low80 Mode, na taj način dolazi do prejake ekspozicije kako bi se istaknuli detalji u tamnim područjima, a ostatak raspona se korigira odgovarajućom gama krivuljom

Vidimo da se proizvođači na razne načine trude pomoći korisnicima njihovih proizvoda, neki kao Sony imaju ugrađena čak dva sustava. Svi ovi sustavi djeluju jako dobro u uvjetima za koje su konstruirani. Iako uz njih aparat postaje jednostavniji za korištenje ipak je potreban nekakav minimum znanja kad i kako koji od tih sustava uključiti. Sony pruža više varijacija ga je moguće optimalnije koristiti, ali je isto tako i lakše pogriješiti. HP nudi jednostavan i praktičan sustav oko kojeg ne treba voditi toliko brige, iz našeg iskustva, kad ga jednom uključite možete na njega u potpunosti i zaboraviti. U konačnici bitno je to da će vam svi ovi sustavi pomoći će da dobijete kvalitetniju fotografiju.

Kategorija: 
Foto Tehnologija

Objavljeno: 02.11.2006.