Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Filtri za crno-bijelu fotografiju
Iako su današnji crno-bijeli filmovi osjetljivi na sve boje, njihova relativna osjetljivost na različite boje nije ista kao i kod ljudskog oka.
Osim toga, prevođenje širokog spektra boja i tonova iz prirodno obojenog svijeta u siromašniju skalu sivih tonova između krajnje crne i bijele, nije tako jednostavno. U svrhu prikazivanja što vjernijih tonova ili pak za efekt dramatičnosti, poslužit će filtri. Crno-bijeli film osjetljiviji je na plavu i UV svjetlost, pa će plavo-ljubičastu boju registrirati kao svjetliju, dok će našem oku ona izgledati tamnije. Otuda onaj dobro poznati problem predivnog plavog neba i bijelih oblaka u prirodi, a na crno-bijeloj fotografiji nebo je svjetlije nego što je očekivano, sve što zamjećujemo je sivilo bez kontrasta u odnosu na oblake. Razočaravajuće, zar ne? Koja je zapravo funkcija filtra u crno-bijeloj fotografiji? Filtar će posvijetliti ili potamniti sive tonove na fotografiji. Kada film različite boje reproducira kao jednake nijanse sive, dolazi do bezizražajnog stapanja nijansi. Odgovarajući filtar može ispraviti grešku tako što će jednu sivu potamniti, a drugu posvijetliti. Na primjer, crvena vrata na zeleno-plavom zidu tvorit će vrlo kontrastan prizor. Kombinacija dviju jakih, komplementarnih boja biti će oku zanimljiva i privlačit će pažnju. No, ako tu kombinaciju prevedemo u crno-bijelu fotografiju, dobit ćemo dvije gotovo jednake nijanse sive, kontrasta neće biti i fotografija će biti dosadna. Ako pred objektiv stavite crveni filtar vrata će biti svjetlija, a ako stavite zeleni svjetliji će biti zid. Zapravo skroz jednostavno. Korekcioni filtri su žuti filtri s njima ćemo ispraviti odnos tonova na fotografiji. Kako je žutoj komplementarna boja plavo-ljubičasta, žuti filtar će apsorbirati plavo-ljubičasti dio spektra, a propustiti žuti. Žuto će se na pozitivu reproducirati svjetlije, a plavo-ljubičasto, npr. nebo će biti tamnije, odnosno izgledati će vjerodostojno originalu. Svijetlo žuti filtar sasvim lagano povećava kontrast i potamnjuje plavo nebo. Stoga je pogodan za fotografiranje arhitekture (naravno eksterijera). Srednje žuti filtar daje nešto jači opći kontrast i nešto jače potamnjuje plavo nebo. Njegovom upotrebom se korigira reprodukcija boja na crno-bijelim materijalima. Najvjernije prikazuje odnos sivih tonova na pozitivu. Umanjuje djelovanje atmosferske izmaglice, što je važno ako želite "čistu" i oštru fotografiju pejzaža. Tamno žuti filtar ima još jače djelovanje. Potamnjuje plavu a posvjeltljuje žutu, te djelomično zelenu i crvenu. Vrlo dobro korigira maglu i pogodan je za snimanje udaljenih objekata. U još tamnijoj varijanti pogodan je i za snimanje iz zraka. Kontrast filtri poslužiti će kada ne želimo realnost, već malo drastičnija rješenja ili dramatični ugođaj na fotografiji. Narančasti filtar posvjetljuje žutu, crvenu, te ponešto zelenu. Vidljivo povećava kontrast. Dobar je za snimanje pejzaža jer snažno probija maglu, a poslužiti će i u portretnoj fotografiji kada želimo posvijetliti tonalitet lica. Na taj način može biti riješen problem prištića i bora na licu, a bez upotrebe mekocrtača. Svijetlo crveni filtar snažno potamnjuje plavo i nešto manje zeleno. Posvjetljuje ponešto žuto, a crvenu boju reproducira kao vrlo svijetli ton. Pojačava kontrast, posebno između oblaka i plavog neba, te kontrast vode. Posvjetljuje lice, a usne se doimaju vrlo svijetlima što može biti zgodan efekt. Crveni filtar potamnjuje ljubičasto, plavo i zeleno, a posvjetljuje crveno i ponešto žuto. Daje još jači kontrast od prethodnog. Nebo je reproducirano kao vrlo tamno. Služi za postizanje dramatičnih efekata, te se koristi u infracrvenoj fotografiji. Tamno crveni filtar dati će još izražajniji rezultat. Žuto-zeleni filtar potamnjuje plavu i crvenu, a posvjetljuje zelenu boju. Dobro razdvaja sive tonove odgovarajućih nijansi zelene boje. Nebo je lagano naglašeno, a zelenilo svjetlije i bogato nijansama. Dobar je kompromis za snimanje portreta kada je u pozadini nebo, jer će tonalitet kože zadržati prirodnost a nebo će biti tamnije. Zeleni filtar snažnije posvjetljava zelenu i žutu boju. Odličan je za fotografiranje zelenila prirode naspram plavetnila neba. Na portretu će dramatično potamniti usne i općenito povećati kontrast, no s njime treba biti oprezan jer lica mogu ispasti pretamna. Plavi filtar potamnjuje žutu, zelenu i crvenu, a posvjetljuje plavu. Koristi se za isticanje detalja plavih objekata i naglašavanje izmaglice pejzaža. Važno je "gledati crno-bijelo" i tako predvidjeti što ćete dobiti na pozitivu, uvijek imati na umu mogućnost upotrebe filtara i način na koji oni funkcioniraju, tj. da vlastitu boju čine svjetlijom a komplementarnu tamnijom. © Damir Tiljak
Objavljeno: 02.08.2010.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...