Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Unsharp mask
Kod spomena ovog termina većina u mašti vidi sliku filtra u Photoshopu.
Samo manji broj se sjeti da su još ne tako davno neki fotografi primjenjivali ovu tehniku kako bi poboljšali oštrinu crno-bijelih fotografija. Na principima ove tehnike kasnije je izveden filtar u Photoshopu. Kakva je to tehnika? Jednostavno rečeno njezinom primjenom smanjujemo ukupni kontrast negativa, odnosno raspon njegove gustoće
kako bi ga mogli povećati na papiru većeg kontrasta. Konačni efekt je povećanje lokalnog kontrasta i definicije ruba što daje utisak da je slika oštrija, s više detalja.
Pogledajmo kako to funkcionira. Na prozirnom filmu kontaktnim kopiranjem treba napraviti neoštar relativno slab pozitiv malog kontrasta. To je neoštra maska (unsharp mask). Tu masku položimo preko negativa tako da se detalji točno poklope, napravimo nešto što se u žargonu zove sendvič negativ, iako je ovaj sendvič sastavljen od negativa i pozitiva. Što se događa?
Kad se poklope pozitiv i negativ iste gustoće slika se poništi jer je debljina sloja posvuda ista, nema više razlike između svijetlih i tamnih dijelova. Dakle možemo reći da je intenzitet slike koju ćemo dobiti povećanjem maskiranog negativa zbroj intenziteta negativa i intenziteta pozitiva. Iz ovog slijedi da gustoća i kontrast pozitiva kojeg koristimo za maskiranje određuju promjenu kontrasta i gustoće.
Kad spojimo negativ i pozitiv nastaje naizgled neproziran sendvič, no razlika između najgušćeg i najmanje gustog dijela je ono što daje sliku. Ta je razlika u ovom slučaju smanjena, stoga je smanjen i kontrast. Ovo je zgodan način manipulacije kontrastom, no recimo da nam je kontrast početnog negativa bio sasvim zadovoljavajući. Da bismo vratili kontrast na prijašnju vrijednost trebamo povećavati na kontrastnijem papiru. Sve ovo zvuči nelogično, no sjetite se da je pozitiv neoštar!
Pogledajte što se zapravo događa. Napravimo pravokutnik koji smo ispunili s dvije nijanse sive boje, recimo 40 i 60 % intenziteta. U drugom koraku načinimo ga neoštrim naredbom "Gausian Blur", parametri su: intenzitet 100% radijus 10 piksela. Invertiramo ga kao bi dobili odnos pozitiv negativ. Otvorimo prozor "Brightnes/Kontrast" i posvijetlimo sliku za 60%, a kontrast joj smanjimo za 20%. To je naša neoštra maska. Takvu masku postavimo preko originalnog pravokutnika i dodijelimo joj vrijednost od 40% prozirnosti.
Integriramo ova dva sloja i napravimo konačno podešavanje svjetline i kontrasta na vrijednost koja je približno slična s početnom slikom. Što vidite na rubu dvije nijanse sive boje? Rub tamnije nijanse postao je tamniji, a rub svjetlije svjetliji. Povećali smo kontrast i definiciju ruba, a znamo da su to osnovni parametri koji nam daju utisak oštrine.
Ovo se jednostavno može prikazati i grafičkim putem.
Grafički prikaz pravokutnika ispunjenog s dvije nijanse sive boje, intenzitet lijeve je 40%, a desne 60%. Između njih je oštar skok intenziteta u iznosu od 20%.
Primjenom filtra "Gausian Blur" oštrina prijelaza se gubi, neoštar prijelaz karakterizira postupna promjena intenziteta.
Negativ je pretvoren u pozitiv. Došlo je do zamjene koordinata na "x" osi.
Pozitivu su smanjeni intenzitet i kontrast, došlo je do općeg pada u intenzitetu i smanjenju razlike u odnosima intenziteta.
Ovaj grafikon prikazuje odnos početnog negativa i neoštrog pozitiva kojeg koristimo kao masku. Sve što sada treba napraviti je zbrojiti intenzitete kako bi dobili vrijednosti sendviča.
Vrijednosti nakon zbrajanja grafikona iz prethodne ilustracije. Kontrast je smanjen, a ukupna gustoća povećana.
Duža ekspozicija kompenzirat će povećanje gustoće, a papir tvrđe gradacije vratit će kontrast na početnu vrijednost. No na mjestu gdje je bio rub dogodile su se jasno vidljive promjene gustoće. Dok je ukupni kontrast ostao nepromijenjen, lokalni kontrast je znatno povećan, a definicija ruba vrlo naglašena.
Objavljeno: 25.04.2007.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...