Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Modifikacija rasvjete - usmjerivači
Prilikom rada u fotografskom studiju među profesionalnim fotografima kao izvor svjetla svakako je najomiljenija studijska bljeskalica.
Prilikom rada u fotografskom studiju među profesionalnim fotografima kao izvor svjetla svakako je najomiljenija studijska bljeskalica. Iako kao početna investicija može izgledati skupo, dugoročno je to najisplativije ulaganje u rasvjetu jer dobra bljeskalica će odraditi tisuće snimanja i može raditi 10 pa i više godina bez potrebe za servisom. Sve što će povremeno trebati mijenjati biti će žarulja za pilot svjetlo.
Studijske bljeskalice imaju niz prednosti pred ostalim tipovima rasvjete, uz ostalo može im se podešavati izlazna snaga bez znatne promjene temperature svjetla, moguće ih je kombinirati s dnevnim svjetlom, nositi na teren ili snimati s njima cijeli dan bez da zagriju studio na tropske temperature, a moguće ih je opremiti sa stotinjak različitih pomagala za modifikaciju rasvjete. Upravo ta velika količina pomagala za modifikaciju svjetla velika su prednost bljeskalica, no također i dodatno opterećenje računa. Trebaju li nam baš u tolikom broju? To naravno ovisi o fotografu, što i kako snima i kakvo mu je svjetlo potrebno. U seriji tekstova prikazat ćemo najpopularnije modifikatore rasvjete za studijsku bljeskalicu, kako izgledaju, kako funkcioniraju i kako mijenjaju svjetlo.
Za snimanje prve serije, koju ćemo prikazati u nekoliko odvojenih članaka, bljeskalica je bila postavljena s lijeve strane modela pod 45 stupnjeva u odnosu na os između fotografskog aparata i modela, po visini jedno tridesetak cm više od modela. U prvom djelu snimanja izlazna snaga nije podešavana, mjerena je snaga svjetla i potrebna ekspozicija, a prilagodba ekspozicije rađena korekcijom otvora zaslona na fotografskom aparatu. Na taj način moguće je vidjeti ne samo promjenu u kvaliteti svjetla, nego i u njegovom intenzitetu.
Snimanje smo započeli "golom bljeskalicom", koristili smo monoblok Bowens Esprit 500 bez ikakvog dodatka, na taj način bljeskalica emitira svjetlost slobodno u prostor, tako emitirana svjetlost odbija se od zidova i predmeta koji se nalaze u prostoriji, ako je dovoljno udaljimo od modela možemo reći da imamo točkasti izvor svjetla. Postava je bila kao što smo naveli, a udaljenost od modela 1,80 m, izmjerena vrijednost svjetla na licu modela iznosila je f/11.
Kako izgleda model osvijetljen golom bljeskalicom? Pogledajte priloženu fotografiju, kliknite u nju da dobijete veću sliku. Obratite pozornost ne samo na osvijetljeni dio lica nego i na sjene koje se nalaze na licu, ali i sjenu na pozadini. Sjene na licu imaju oštre rubove, prelazak između svjetla i sjene dobro je definiran većina fotografa odmah bi se složila da je to "tvrdo", kontrastno svjetlo, no ako bolje pogledate u sjenama se vidi poprilično detalja (količina detalja koju vidite ovisi o kvaliteti i podešenosti monitora).
Kada smo definirali kontrast svjetla definirali smo dvije vrste kontrasta: kvalitativni i kvantitativni. Kvalitativni kontrast govori nam o kvaliteti prijelaza između svijetlog i tamnog područja, ako se radi o naglom, dobro definiranom prijelazu kažemo da je svjetlo kontrastno ili kako se to često kaže u svakodnevnom fotografskom žargonu tvrdo. Iako je sjena dobro definirana ona nije gusta i neprozirna, tako da kvantitativni kontrast nije velik, kako bi ovo dobro razumjeli pogledajte primjer snimljen spot svjetlom i vidjet ćete koliko je sjena ispod brade tamnija i bez detalja. Kvantitativni kontrast govori nam o kvantiteti odnosno količini svjetla u sjenama, preciznije o odnosu intenziteta svjetla i sjene.
Tako u ovom našem konkretnom primjeru taj odnos kod fotografije snimljene golom bljeskalicom iznosi otprilike 1 naprema 4, dok kod fotografije snimljene spot dodatkom on iznosi 1 naprema 10. Dakle možemo zaključiti da je kod snimanja golom bljeskalicom kvantitativni kontrast srednjeg intenziteta, a kvalitativni vrlo visok, dok su kod snimanja spot svjetlom oba kontrasta visoka.
Ove vrijednosti važe samo za konkretan slučaj, zato što se svjetlost gole bljeskalice odbija od zidova, dosvjetljava sjene te tako smanjuje kvantitativni kontrast, da je prostorija veća ili da smo usporedbu radili na otvorenom rezultati bi bili drugačiji. Na ova dva primjera postoji još razlika. Ako pogledate kožu vidjet ćete razliku u boji i strukturi. Svaki dodatak za podešavanje svjetla mijenja temperaturu svjetla za neki maleni iznos tako da ćete na fotografijama koje smo pripremili vidjeti neke razlike (opet ovisi o kvaliteti i podešenosti monitora), no u praksi su te razlike neznatne, te osim ako trebate zaista vrlo precizno podešene boje ne treba previše voditi računa o takvim detaljima.
Ako boje trebaju biti precizne postoje načini da se to postigne i da se temperature svjetla usklade ili je moguće, što je lakše i jednostavnije, korekciju napraviti u obradi snimljenog materijala. U našem slučaju znatna razlika u temperaturi svjetla postoji zbog jednostavne činjenice da se svjetlost koju gola bljeskalica emitira širi na sve strane i nekontrolirano odbija od svih ploha u studiju, svaka refleksija poprimit će boju površine od koje je reflektirana i iako su zidovi u studiju bijeli, pod je pokriven parketom, a tu je bio i niz uređaja i predmeta koji su se nalazili u prostoriji.
Što se tiče strukture, odnosno površine kože, na fotografiji snimljenoj spot svjetlom više se vide detalji na koži: pore i sitne nepravilnosti. Usmjereno, kontrastno svjetlo uvijek naglašava detalje i strukture i iako se ovdje radi o dva kontrastna izvora, spot svjetlo je usmjerenije pa je struktura kože detaljnije prikazana. Pogledajmo fotografiju u cjelini, na pozadini se jasno vidi krug kojeg crta spot svjetlo, a sjena na pozadini je također pravilno i
oštro ocrtana, to su sve karakteristike ovakvog vrlo usmjerenog svjetla, spot svjetlo ima leću za usmjeravanje svjetla, s tom se lećom može izoštriti svjetlosni snop pa se Universal Spot Attachment može koristiti kao jedna vrsta projektora. U samom sklopu postoji nosač metalnih pločica u kojima su utisnuti prorezi za simulaciju različitih svjetlosnih situacija. To su takozvane gobo pločice a mi smo iskoristili onu koja daje efekt kao da svjetlost dolazi kroz prozore pokrivene rešetkastim roletama.
Na žalost Universal Spot Attachment kao dodatak rasvjeti izolira samo mali dio emitiranog svjetla jer bi konstrukcija koja iskorištava sve svjetlo koje emitira bljeskalica bila preglomazna stoga je intenzitet svjetla opao s f/11 na f/3,5. Trebamo li izuzetno jako spot svjetlo postoji prava spot bljeskalica koja je namijenjena samo takvoj upotrebi, o njoj i sličnim usmjerivačima već smo pisali.
U prikaz različitih pomagala i njihovog djelovanja na svjetlost bljeskalice krenuli smo od svjetla kakvog ga emitira bljeskalica, a ono se ponaša slično točkastom izvoru, odnosno daje veliki kontrast, stoga smo ovaj prvi tekst započeli sa dodacima koji daju sličnu kvalitetu svjetla, odnosno s usmjerivačima. Kako ovaj tekst ne bi narastao u preveliki stupac ovdje ćemo i završiti, a ostale tipove usmjerivača obradit ćemo u narednom tekstu.
Objavljeno: 07.01.2007.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...