Zašto upravljati bojom?

Da bismo krenuli u avanturu koja se zove upravljanje bojom trebamo znati zašto je uopće potrebno upravljati bojom.

U tekstovima o metamerizmu i kromatskoj indukciji dotaknuli smo dio problema koji se javljaju prilikom percepcije boje. Postoji mnogo više takvih problema, a s vremenom ćemo ih upoznati, no i ova dva su dovoljna da izvedemo važne zaključke:

a) naša percepcija boje ovisi o rasvjeti
b) naša percepcija boje ovisi o okruženju u kojem se boja nalazi

Želimo li imati što je to moguće vjerniji prikaz boje radno okruženje u kojem procjenjujemo boju treba što je moguće više podesiti na način da ne ometa percepciju boje.

Proizvoljni etalon boja © Fot-o-grafitiU cijeloj toj priči kad govorimo o upravljanju bojom ne smijemo zanemariti važnu činjenicu, ideja iza upravljanja bojom nije svedena na to da jedan korisnik dobije na svom sustavu istu boju od prikaza na ekranu do ispisa na pisaču, nego da se postave standardi koji će omogućiti da svi korisnici na svim sustavima dobiju istu ili bar vrlo sličnu kvalitetu prikaza i ispisa. Ako ova dva pristupa razdvojimo možemo ustvrditi da imamo relativnu i apsolutnu kalibraciju sustava, odnosno zatvoreni i otvoreni sustav.

Evo kako to izgleda u praksi. Fotograf može u kontroliranim uvjetima fotografirati neku paletu boja, na primjer to može biti serija akvarelnih boja u malim posudicama, onakva kakva se koristi u školama na satovima likovnog odgoja. Nakon toga može tu fotografiju reproducirati na ekranu, pa podesiti ekran da boje budu što je moguće vjernije stvarnim bojama. U konačnici može tu fotografiju ispisati, pa podesiti i pisač da pokazuje boje na najbolji mogući način. Uz mnogo truda i strpljenja, metodom pokušaja i pogreške, nakon što je potrošio puno vremena, tinte i papira njegov će sustav biti koliko toliko usklađen.

Sve će to funkcionirati prilično dobro sve dok njegova fotografija ne dođe na neki drugi sustav ili dok on u svoj sustav ne unese tuđu fotografiju, tada nastaju problemi jer će se ne samo boje nego i kontrasti biti potpuno drugačije prikazati, kako na monitoru tako i na ispisu.

Zašto bi se netko toliko namučio da na kraju dobije zatvoren sustav koji nije usklađen s drugim sustavima? Mnogi napredni korisnici ponekad jednostavno nemaju dovoljno znanja kako bi na ispravan način upravljali bojom, no češći je razlog što nemaju sredstava za kupovinu sustava za upravljanje bojom, jer zbog toga što se ne možemo u potpunosti pouzdati u našu prosudbu boja, za dobro upravljanje bojom trebaju nam specijalizirani uređaji, posebni programi i standardno obojeni etaloni. Sve to poprilično košta. Profesionalni studiji koji se bave ispisom, tiskom i dizajnom moraju imati takve uređaje, fotograf ne mora, sve dok za svoje usluge koristiti servise koji imaju razrađen sustav upravljanja bojom. No sve je više fotografa koji nabavljaju pisače velikog formata i sami se upuštaju u ispis fotografija. U takvim slučajevima upravljanje bojom postaje nužnost, a kako cijene takvih pisača postaju sve pristupačnije i potreba za sustavima za upravljanje bojom će rasti, a cijene takvih sustava padati.

gretagmacbeth ColorCheckerAproksimacija otvorenog sustava se može prilično jeftino izvesti, samo umjesto proizvoljne palete boja treba nabaviti standardni etalon. Takav etalon je gretagmacbeth ColorChecker, a niti jedan ambiciozan fotograf ne bi trebao biti bez njega. Bez njega je i korištenje kalibriranog sustava u profesionalnim studijima prilično upitno, naravno ako želimo zadržati boje kakve smo vidjeli prilikom fotografiranja.

U kalibriranom sustavu kad jednom podesimo boje na monitoru možemo biti poprilično sigurni da će one praktično identično (unutar ograničenja koje postavljaju gamuti raznih uređaja) izgledati na ispisu, pitanje glasi: kako podesiti boje bez standarda? Odgovor: praktično nikako, zato je potrebno napraviti fotografiju ColorChecker karte kako bismo imali referencu. Možda se vama to sve čini kao nepotrebna komplikacija, no zamislite da trebate fotografirati neki proizvod, a vaša će fotografija poslužiti za reklamni pano. Proizvod ima točno određenu boju i nagađanja nema, upravo tako mora biti reproduciran na reklami, boja je jedan od važnih identifikacijskih znakova svakog proizvoda i svake kompanije, tu ne smije biti odstupanja.

Kategorija: 
Color Management

Objavljeno: 05.02.2006.