Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Lucy
Režiser i scenarist Luc Besson, u filmu Lucy na suptilan način odaje počast knjizi i filmu Odiseja u svemiru 2001 (i 2010), pri završetku filma nedostaje samo čuvena rečenica: My God Its Full Of Stars! Lucy možete pogledati u kinima od 28. kolovoza 2014.
Universal Pictures u produkciji EuropaCorp i koprodukciji TF1 Films productions i uz sudjelovanje Canal+, Cine+ i TF1 predstavlja film Lucy u kojem glume Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Choi Min Sik i Amr Waked. Originalnu glazbu skladao je Eric Serra, kostimograf je Olivier Beriot, montažer Julien Rey, scenograf Hugues Tissandier, a direktor fotografije Thierry Arbogast, AFC. Izvršni producent je Marc Shmuger, producentica Virginie Besson-Silla, a scenarist i redatelj Luc Besson. © 2014 Universal Studios. www.lucymovie.com
LUC BESSON, scenarist i redatelj koji potpisuje filmove La Femme Nikita, The Professional i The Fifth Element, osmislio je najčvršće i najpamtljivije heroine u novijoj povijesti filmske umjetnosti. Ovog puta režirao je film u kojem glume SCARLETT JOHANSSON (Captain America: The Winter Soldier, The Avengers) i dobitnik Oscara MORGAN FREEMAN (The Dark Knight Rises, Oblivion) - akcijski triler Lucy koji se bavi time što sve jedna žena može istinski postići ako otključa 100 posto kapaciteta svojeg mozga i dopre u najudaljenije kutke svojeg uma.
Odavno je poznata pretpostavka da ljudi koriste tek mali postotak svojeg cerebralnog kapaciteta. Stoljećima se pretpostavlja što bi se moglo dogoditi kad bi čovječanstvo moglo istinski evoluirati tako da se ta granica pomakne. Uistinu, što bi se dogodilo našim svijestima i novopronađenim sposobnostima kad bi svi dijelovi mozga bili neprekidno aktivni? Kad bi svaki pojedini od 86 milijardi gusto složenih neurona u ljudskom mozgu „ispalilo“ istovremeno - bi li ta osoba zapravo postala nadčovjek?
Bessonova priča upoznaje nas s Lucy (Johansson), bezbrižnom studenticom koja živi u Tajvanu i koju njezin mladić trikom navede da nekom poslovnom kontaktu preda aktovku. Prije no što je shvatila da je nasamarena, već je oteta - kao taoca ju drži nemilosrdni gospodin Jang (CHOI MIN SIK - Oldboy, Lady Vengeance). Kirurški joj ugrađuju paket prepun moćne sintetičke tvari koja bi ju vjerojatno ubila da procuri. Isprva užasnuta, Lucy je sad očajna. Uz još nekoliko taoca odlazi do zračne luke ne bi li odletjela na drugi kraj svijeta kao transportna kutija s materijalom koji njenim otmičarima ima najvišu moguću vrijednost.
Kad se kemikalija iznenada ispusti i Lucy ju apsorbira, njeno tijelo počinje prolaziti kroz nezamislive promjene. Kapacitet njenog mozga se otključava do zadivljujućih i ranije samo hipotetičkih razina. Dok pokušava shvatiti i usvojiti nevjerojatne promjene u svojem umu i tijelu, Lucy počinje osjećati sve što ju okružuje - prostor, zrak, vibracije, ljude, čak i silu teže - i razvija nadljudske sposobnosti uključujući telepatiju, telekinezu, širenje znanja i nevjerojatnu kontrolu nad materijom.
Dok supstanca nastavlja buditi i otključavati svaki uspavani dio njezina uma, Lucy juri na drugi kraj planeta ne bi li potražila pomoć. Profesor Samuel Norman (Freeman) desetljećima istražuje potencijal mozga i u njegovu mu području nitko nije ravan - on je jedini čovjek na Zemlji koji može uvidjeti kamo ovo može voditi.
Lucy pomaže policijski kapetan Pierre Del Rio (AMR WAKED - Syriana, televizijski House of Saddam), zapovjednik ureda u kojem nema ni trunke strasti. Iako ga uznemiruju njene naizgled neljudske moći (koje rastu iz minute u minutu), Del Rio će žrtvovati vlastiti život da bi zaštitio mladu ženu koja ga treba da bi zadržala posljednju trunku ljudskosti.
Bivši ju otmičari neumorno progone i ubili bi bilo koga da bi se dočepali svojeg proizvoda iz žene koja je postala njihovom najvećom neprijateljicom. Istovremeno, Lucy se pretvara u ratnicu.
Na filmu surađuju producentica VIRGINIE BESSON-SILLA (The Family, The Lady), direktor fotografije THIERRY ARBOGAST (The Professional, The Fifth Element), scenograf HUGUES TISSANDIER (The Transporter, Taken), montažer JULIEN REY (The Family, The Lady), kostimograf OLIVIER BERIOT (Arthur and the Great Adventure, The Family) i skladatelj ERIC SERRA (The Fifth Element, The Messenger: The Story of Joan of Arc).
Izvršni producent filma Lucy je MARC SHMUGER (The Spectacular Now, We Steal Secrets: The Story of WikiLeaks).
O PRODUKCIJI
Tajne svemira:
Znanost i fantastika spajaju se u filmu Lucy
Ljudski mozak i njegove sposobnosti odavna zbunjuju i fasciniraju najveće znanstvenike. Iako je uobičajeno reći da koristimo daleko manje kapaciteta našeg mozga nego što bismo mogli, točan postotak i dalje nije siguran… i neprekidno se mijenja. Scenarist i redatelj Luc Besson krenuo je od te premise i osmislio kostur priče svojega novog filma. Zamislio bi kako bi bilo da možemo pristupiti najudaljenijim dijelovima svojeg mozga i zapitao se kako bi to utjecalo na naše poimanje života… i naše uloge u njemu. Zapitao se: „Bismo li bolje kontrolirali sami sebe i druge?“
Besson je želio vidjeti „prosječnu djevojku“ sa nadljudskim mentalnim i fizičkim sposobnostima, o čemu kaže: „Lucy ima problema, kao i svi ostali, i nije sigurna što učiniti s vlastitim životom. Ipak, doseći će do krajnjeg znanja u svemiru.“
Producentica Virginie Besson-Silla i Besson surađivali su na njegova tri prethodna filma - The Family, The Lady i The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec. Ona kaže da se Besson tom idejom bavi već deset godina i da vjeruje da je čekao da cijela ideja potpuno sazri.
Iako je Besson vjerovao da istraživanje kapaciteta mozga može biti dobra podloga za akcijski triler, imao je čvrstu namjeru utemeljiti priču za film Lucy na znanstvenim činjenicama. On kaže: „Nakon što sam razgovarao s nekoliko znanstvenika, ostao sam zadivljen podacima koje su mi iznijeli - o raku, stanici, komunikaciji među stotinama milijardi stanica… svaka stanica šalje oko 1000 signala u sekundi. Internet je nula u usporedbi s time. Trebalo mi je nekoliko godina da pronađem ravnotežu između stvarnosti i fantastike.“
Besson je kontaktirao brojne znanstvenike, među kojima je svjetski poznati neurolog YVES AGID, koji je, kao i Besson, jedan od osnivača Brain & Spine Institute (ICM) u pariškoj bolnici Pitié-Salpêtrière. Agid kaže: „Kad mi je Luc ispričao o čemu se radi, pomislio sam da je to stvarno iznimno. Trebao sam u njegovu kreativnost unijeti vladavinu činjenica, a to nije bilo teško jer on sve vrlo brzo shvati. Sviđa mi se taj aspekt filma - sve su činjenice istinite. Broj moždanih stanica, broj signala u sekundi… Koristeći te brojke Luc je ostvario fascinantnu dinamiku cijelog filma. Naravno, kako Lucy kroz film napreduje, priča postaje sve nestvarnija, ali ja mislim da je to baš robusno. Kad pogledate film, vjerovat ćete, jer je sve utemeljeno, donekle, u stvarnosti.“
Besson naglašava: „Postoji kombinacija čimbenika koji ovu priču čine mogućom - stvarni negativci i nova vrsta droge. To zapravo nije droga već prirodna supstanca koju luče trudnice u šestom tjednu trudnoće - CPH4. Neki liječnici s kojima sam o tome razgovarao rekli su mi da moja ideja nije sasvim nelogična. U jednom trenutku možete otvoriti kapacitet svojeg mozga na 20 ili 30 posto. Zatim možete doći do 40 posto i tako dalje - domino efekt. Lucy tako kolonizira vlastiti mozak i ne može zaustaviti taj proces. Ona ne želi da se to dogodi niti zna što će s time.“
Nova Prva žena Zemlje: Lucy je ponovno rođena
Besson je autor snažnih, jedinstvenih ženskih likova kao što su Nikita u La Femme Nikita, Mathilda u The Professional i Leeloo u The Fifth Element. One su najsnažnije heroine modernog filma. Za glavnu ulogu u najnovijem filmu trebao je glumicu koja bi mogla biti uvjerljivo ranjiva i super-snažna.
Besson-Silla opisuje: „Lucy je prosječna djevojka koja se zabavlja s prijateljima u Aziji. Otkriva život, ali otkrit će ga na najteži način i proći daleko teži put no što je očekivala.“
Besson je potražio Scarlett Johansson koja je glumila u filmovima kao što su Lost in Translation, Her, Iron Man 2, The Avengers i Captain America: The Winter Soldier. Impresionirala ga je njena disciplina, o čemu kaže: „Precizna je i profesionalna od prve sekunde. Pročitala je scenarij i svidjela mi se njena interpretacija. Bila je uzbuđena i odmah sam znao da je upravo ona prava glumica za taj film.“
Johansson kaže: „To je lik koji se mijenja. Kad ju upoznajemo, traži svoje mjesto u životu, a kasnije se nađe pred složenim egzistencijalnim pitanjima. Moja mašta, ono kako sam ja zamišljala film na temelju scenarija, sve to blijedi u usporedbi sa stvarnim životom koji je Luc udahnuo u ovaj projekt. Iako sam isprva bila dezorijentirana nelinearnom strukturom filma, znala sam da mu mogu vjerovati. Njegov rad mi je poznat, i projektu me privuklo to što sam morala vjerovati u njegovu viziju. Na prvom mi je sastanku rekao da moram vjerovati da on zna o čemu se radi, iako to ponekad izgledalo nejasno. Zadivljujuć je i zna što vidi u svojem umu - i želi da ta vizija bude savršeno predočena.“
Besson-Silla dodaje: „To je iznimno zahtjevna uloga. Da bi sve bilo teže, Lucy je na početku obična djevojka, a zatim prolazi toliko toga… Scarlett je uspjela s lakoćom proći taj put.“
Besson objašnjava: „Scarlett je morala shvatiti kakve reakcije želim od nje kad joj kažem - 25 %, 50 % ili 70 %... Za svakih 10 % napravili smo popis mogućnosti, razine znanja i sposobnosti. To nam je bio vodič. Svakog jutra ona bi pogledala tablicu i vidjela koju djevojku tog dana glumi. Lucy na početku i Lucy na kraju filma imaju malo toga zajedničkoga.“
Glumica opisuje: „Kako droga napreduje, Lucy postupno gubi empatiju i osjećaj za bol. Iako može uroniti u tuđa sjećanja i fizički kontrolirati druge, ona nema svoje mišljenje. Gubi usađene ideje i ne sudi o drugima. Bilo je teško izbjeći da počne izgledati jednoznačno i monotono.“
Evolucija za revoluciju: Sporedni glumci ovog akcijskog trilera
Lucy se obraća profesoru Normanu, stručnjaku za ljudski mozak, ne bi li shvatila što joj se događa. S lakoćom za sat vremena nauči kineski, kontrolira prostor i vrijeme. Producenti su imali sreće što im se pridružio Oscarom nagrađeni Morgan Freeman, koji je i sam pobornik znanosti te sa zanimanjem proučava kapacitet uma.
Besson kaže: „Morgan Freeman je savršeni profesor - prvo zbog toga što je fasciniran teorijom koju smo razvili jer mu je već odavno dobro poznata, što ja zaista nisam znao, a drugo zbog toga što je toliko dobar glumac da vjerujete u sve što izgovori.“
Besson-Silla s uzbuđenjem dodaje: „Morgan je među rijetkima koji mogu glumiti Boga.“
Freeman priznaje: „Profesor Norman je godinama pisao o mozgu. Predavao širom svijeta. Zbog toga ga Lucy traži - da bi joj otkrio što se događa u njenom mozgu. Kad ga je nazvala, rekla mu je da je pročitala sve njegove radove, na što joj on odgovara da je to nemoguće. No, kad ga je počela citirati, on je rekao da se moraju naći.“
Lucy, kako se povećavaju njene fizičke i mentalne sposobnosti, postaje metom mafije koja ju je otputila u novu sferu, a na čelu im je gospodin Jang kojeg glumi južnokorejski glumac Choi Min Sik. Besson kaže: „Jang je najbolji negativac kojeg sam smislio, nakon onoga kojega je Gary Oldman glumi u The Professional. Ako Lucy predstavlja krajnju inteligenciju, onda je Jang krajnji vražji lik. U filmu smo uvijek obazrivi pri stvaranju negativaca. Ali, kad pogledate vijesti, ljudi su daleko okrutniji no što bismo to mi ikad mogli zamisliti. Zato zapravo imamo puno slobodnog prostora - Jang je čisti zli poslovni čovjek. Zna da postoji 50 % šanse da ne doživi jutro i nije ga briga.“
Producentica se slaže: „On ne priznaje granice. Najgora je vrsta ljudskog bića. Bez vrijednosti, bez ljubavi, bez suosjećanja. Živi za posao. Mislim da nema nijednog osjećaja. Sve oko njega su samo objekti, predmeti.“
Južnokorejski glumac, najpoznatiji po ulozi u hvaljenom filmu Oldboy, nije govorio ni riječi engleskoga ni francuskoga, ali Besson je vjerovao da će biti savršen za svoju ulogu, o čemu kaže: „Zabavno je, jer naš govor tijela bio je naš komunikacijski sustav. Ja bih odglumio scenu i on bi mi pokazao kako bi ju on odglumio. Komunicirali smo, na početku, kao primati. Ali - fascinirao me! Jedan je od najvećih glumaca koje sam ikad upoznao.“
Besson-Silla prisjeća se koliko im je vremena trebalo da privole glumca da im se pridruži - Lucy je prvi međunarodni film u kojem je Min Sik pristao glumiti. „Na početku nismo bili sigurni da će nam se pridružiti. Morali smo otići u Koreju, razgovarati s njim, raspravljati o priči. Tek na kraju je rekao da je zainteresiran i da želi sudjelovati.“
Min Sik je zapravo bio začuđen kad je čuo da se Besson želi naći s njime. Bila je to ponuda koju nije mogao odbiti. Min Sik se prisjeća: „Ne moram napominjati da sam kao mladi glumac proučavao njegove filmove i bili su mi velika inspiracija. Mislim da se zapravo sve odvilo zbog moje velike znatiželje. Kako radi na setu? Kakav će biti duh suradnika? Kakve će biti lokacije? Pitao sam se sve i svašta.“
Johansson kaže: „OK, njegov me lik mučio, ali Choi je predivan suradnik. Iako nismo govorili istim jezikom, sporazumijevali smo se bez problema. Naše zajedničke scene su hladne i brutalne, ali toliko je enigmatičan da smo komunicirali na nekoj posebnoj duhovnoj razini. Topao je, ljubazan i uvijek dobre volje. I nevjerojatno je ekspresivan. Iako je Jang zao i loš, Choi mu daje nutrinu, čini ga višeslojnim.“
Pierre Del Rio, francuski policajac, pomaže Lucy nakon što mu ona ukaže na krijumčare. Glumi ga egipatski glumac Amr Waked. Del Rio isprva na vjeruje mladoj djevojci, ali joj se ipak pridruži u njenoj potrazi i otkriva njene nadljudske moći - iako nije siguran otkud joj.
Besson kaže: „Del Rio je utjelovljenje naivnosti, tipa koji vodi normalan život i kojem se Lucy čini vanzemaljkom. Čisti Candide (Voltaire). Postaje svjestan njene moći, a on je predstavnik gledatelja - vas i mene.“
Producentica napominje da je Jang antiteza policajca: „Lucy kaže da ju Del Rio podsjeća na njenu vlastitu ljudskost je predstavlja dobrotu. Stajat će uz nju do samog kraja i na neki će ju način štititi. Izgubila je sve osjećaje, ali uz njega ipak postoji mala iskra emocija.“
Besson-Silla kaže da je sretna što zapadnjački gledatelji nisu toliko upoznati radom egipatskog umjetnika: „Sjajan je glumac, a nismo ga vidjeli u brojnim filmovima. Mislim da je važno dovesti nova lica na platna.“
Producentica nastavlja: „Luc je želio film o našem odnosu prema okolišu, ali i prema društvu. Želio je prikazati različitosti na ovom planetu i mješavinu svih tih različitih kultura. Scarlett Johansson je bjelkinja, Morgan Freeman je afroamerikanac, Min Sik Choi je iz Koreje, a Amr Waked iz Egipta.“
Vrijeme je jedinstvo: Na lokaciji snimanja filma Lucy
Snimanje u Tajvanu
Kad je prije 10 godina Besson napisao prvu inačicu scenarija za film Lucy, zamislio je da se radnja odvija u tajvanskom Taipeiu. Bio je tamo 1994. na promociji filma The Fifth Element i svidjeli su mu se ljudi i atmosfera grada. Filmaši su razmišljali o nekoliko mogućih gradova, a Besson kaže: „Smiješno je što smo na kraju snimali u Taipei i odabrali hotel u kojem sam boravio prije 20 godina. Nije moglo biti bolje od onoga što sam zamišljao svih ovih godina! Ljudi koji tamo žive imaju blagost na kakvu nigdje nisam naišao. Vlasti su pouzdane i pomažu filmskim ekipama. A tu su i stvarne lokacije - zgrade, neboderi, plaže, šume, planine…“
Besson je podlegao čarima tradicija te zemlje i prisjeća se prvog dana snimanja: „Svi su se molili na kineskome. Klanjali se prema sjeveru, zapadu, jugu i istoku, ne bi li sa seta istjerali demone. I funkcioniralo je, jer tijekom cijelog snimanja nismo imali nijednog demona. To je stvarno bilo dirljivo gledati. Bez obzira koje ste vjere, zajedništvo je zajedničko svima.“
À Paris
Nakon što Lucy pobjegne iz Tajvana, stiže u Pariz. Glavne lokacije snimanja uključuju Rue de Rivoli blizu muzeja Louvre i Tuileries Garden, Sorbonne University, vojnu bolnicu Val-de-Grâce i brojne druge.
Besson-Silla objašnjava: „Potjeru automobila odlučili smo snimiti usred ljeta, kad u gradu nema toliko ljudi. Luc je zamislio da Lucy vozi jednosmjernom ulicom Rue de Rivoli - u suprotnom smjeru! Četiri trake između muzeja Louvre i trga Concorde! U punoj brzini, usred dana! Bilo je prilično zadivljujuće.“
Min Sik kroz smijeh dodaje: „U Parizu je hrana toliko dobra da sam dobio nekoliko kila - što mi nije nimalo pomoglo.“
Cité du Cinéma
Dio filma sniman je u studijima novog Cité du Cinéma, Bessonovog kompleksa s devet studija blizu Pariza. Ovi najmoderniji studiji na 9500 kvadratnih metara već su bili dom nekoliko produkcija, uključujući 3 Days to Kill, The Family, Taken 2 i The Hundred-Foot Journey.
Većinu interijera (kao što su hotelski apartmani, dijelovi sveučilišta Sorbonne) bilo je lakše kontrolirati u studiju. Redatelj se prisjeća: „Sorbonne je jedno od najstarijih sveučilišta svijeta, koje prostrijelimo s 2000 metaka… prvog dana. Posljednjeg dana bilo je neprepoznatljivo. Sorbonne je simbol znanja, ali ja sam napustio školovanje da bih se bavio filmom. A sad snimam film o znanosti i inteligenciji i uništavam utjelovljenje znanja.“
VFX i zvuk - Presidio of San Francisco
U filmu Lucy možemo vidjeti više od tisuću specijalnih efekata, a filmaši su ih povjerili stručnjacima iz Industrial Light & Magic (ILM) u parku Presidio of San Francisco. Supervizor je bio NICHOLAS BROOKS, koji je dobio Oscara za rad na What Dreams May Come i nedavno završio Now You See Me.
Redatelj kaže: „Lucas je majstor. Zato smo otišli k njima. Scenarij ih je zainteresirao. Toliko je mladih ljudi radilo tamo, i svaki je imao neku ideju i svi su bili voljni i željni čuti sve i pokušati svašta. To ja zovem pravom suradnjom i timskim radom.“
Za zvuk je bio zadužen SHANNON J. MILLS iz Skywalker Sound, dobitnik četiri nagrade MPSE Golden Reel za montažu zvuka za Avatar, Cars, Atlantis: The Lost Empire i Titanic. Za montažu zvuka bili su zaduženi GUILLAUME BOUCHATEAU i dvostruki dobitnik Oscara David Parker (The Bourne Ultimatum, The English Patient).
Originalnu glazbu skladao je dobitnik nagrade César, Eric Serra, a britanski glazbenik i skladatelj DAMON ALBARN (Blur and Gorillaz) napisao je novu pjesmu „Sister Rust“ kojom završava film Lucy.
Bliskost s talentom: Bessonov karakteristični stil
Kad Besson snima film, to snimanje ne nalikuje nijednome drugome. To je vjerojatno stoga što je taj scenarist i redatelj uključen u svaki aspekt svakog kadra. Radio je na svim poslovima prije nego što je postao slavni redatelj. Glumci i članovi filmske ekipe vidjeli su ga kako dodaje krv na statiste, popravlja šminku glavne glumice… i snima - istovremeno. Za njega nema granica između tehnike i scene. Kad nešto želi, to i napravi. Glumcima daje mjesto pod reflektorima i ne želi ih zamarati tehnikalijama. Glumci s druge strane cijene bliskost koju osjećaju i razgovore s njim tijekom snimanja.
Besson kaže: „Imam toliko jasnu viziju slike koju želim snimiti da gotovo cijelo vrijeme hodam s kamerom na ramenu. Želim biti blizu glumcima, kad kažem „Akcija“ kao da glumcima gurnem iglu u rame, anestetik - i glumac postaje netko drugi. Ponekad usred snimanja scene kažem im da nešto ponove, krenu ispočetka, ali ne prekidam snimanje jer želim iz njih izvući najviše i najbolje. A oni to cijene.“
Johansson opisuje: „Luc ima razrađenu viziju scene. To je teško, ali ja to cijenim. Sve te pojedinosti i… ne želi se zadovoljiti ničim manje vrijednim. Iscrpljujuće je, ali na kraju se osjećate sjajno jer znate da on ne bi bio zadovoljan nečim nesavršenim.“
Waked dodaje: „Najzanimljivije je što je Luc kamerman. Kad redatelj kaže „Stop“ ili „Reži“, odmah pogledam kamermana - on je moj gledatelj, moja publika na licu mjesta. I ovisno o njegovu izrazu lica, znam jesam li nešto odradio dobro ili nisam. Istovremeno, on ne gubi vrijeme već točno poznaje svaki atom svojeg kadra. Za mene je ovo bila velika obuka i nadam se da ću zahvaljujući ovom snimanju biti bolji glumac!“
Min Sik kaže: „Atmosfera na setu je bila topla. Iako smo različitih kultura i jezika, svi smo radili s istim ciljem. To su profesionalci, ali svi su bili ljubazni prema meni. Dirnuli su me. Neprekidno smo se smijali i šalili. Sva moja sjećanja sa snimanja su predivna.“
Profesor Agid daje pojašnjenje: „Film Lucy doprinos je poznavanju mozga. Zanimljivo je da, pitate li prolaznike, svi znaju što su crijeva i što je srce, iako ponekad misle da se osjećaji nalaze u srcu. No, nitko nije siguran što je mozak. Nevjerojatno. Nadam se da će ovaj film doprinijeti zanimanju za ljudski mozak. To je toliko složeno, toliko dosadno i teško shvatiti da će se ljudi valjda zainteresirati za mozak.“
Besson zaključuje: „Želim da ljudi vide film i nakon toga požele saznati više o mozgu i inteligenciji - i da se potrude saznati više.“
O GLUMCIMA
SCARLETT JOHANSSON (Lucy) dobitnica je nagrada Tony i BAFTA-e te jedna od najtalentiranijih mladih glumica Hollywooda. U novije je vrijeme snimila Captain America: The Winter Soldier (glumi Chris Evans); Under the Skin (Jonathan Glazer) i Chef (Jon Favreau, glume Robert Downey, Jr. i Dustin Hoffman) te sinkronizirala Her (Spike Jonze) za koji je dobila nagradu na filmskom festivalu u Rimu. Glumila je i u Don Jon (Joseph Gordon-Levitt čiji je to redateljski prvijenac) Uskoro će reprizirati ulogu kao Natasha Romanoff/Black Widow u novom Avengers: Age of Ultron.
2003. godine dobila je nagradu na filmskom festivalu u Veneciju za glavnu ulogu u Lost in Translation (glumi Bill Murray, režija Sofia Coppola). 2010. godine dobila je nagradu Tony za debitantsku ulogu na Broadwayu u A View from the Bridge (Arthur Miller, glumi Liev Schreiber), a 2013. godine glumila je na Broadwayu u Cat on a Hot Tin Roof.
S 14 godina bila je Grace MacLean u filmu Roberta Redforda The Horse Whisperer. Uslijedili su Ghost World (Terry Zwigoff) i The Man Who Wasn’t There braće Coen (glume Billy Bob Thornton i Frances McDormand).
Ostali su njeni filmovi The Avengers; Hitchcock (glumi Anthony Hopkins); We Bought a Zoo (Cameron Crowe); Iron Man 2; In Good Company (Paul Weitz); A Love Song for Bobby Long (glumi John Travolta) za koji je bila treći put u dvije godine nominirana za Zlatni globus; Match Point (Woody Allen) koji joj je donio četvrtu uzastopnu nominaciju za Zlatni globus unutar tri godine; He’s Just Not That Into You; Vicky Cristina Barcelona; The Other Boleyn Girl; The Spirit; Girl With a Pearl Earring (glumi Colin Firth); The Island (glumi Ewan McGregor); The Black Dahlia (Brian De Palma); The Prestige (Christopher Nolan) i The Nanny Diaries.
Glumila je i u komediji North (Rob Reiner) i trileru Just Cause (glume Sean Connery i Laurence Fishburne), a probila se kao dvanaestogodišnjakinja ulogom u hvaljenome Manny & Lo za koji je bila nominirana za nagradu Independent Spirit.
Johansson je rodom iz New Yorka, a glumi od osme godine kad je dobila ulogu u off-Broadway produkciji Sophistry (glumi Ethan Hawke, njujorško kazalište Playwrights Horizons).
MORGAN FREEMAN (profesor Norman) dobitnik je Oscara i jedan od najprepoznatljivijih američkih glumaca. Trenutačno je na 10. mjestu najprofitabilnijih glumaca svih vremena - njegovi su filmovi donijeli više od 3 milijarde dolara zarade od prikazivanja u kinima. Njegova sposobnost poistovjećivanja s likom u kombinaciji s tihim dignitetom rezultirala je nezaboravnim izvedbama koje pamtimo po težini, lakoći osmjeha, titraju oka i dubini duše.
Freeman je dobio Oscara 2005. godine za najbolju sporednu ulogu u Million Dollar Baby. 1990. godine dobio je Zlatni globus za ulogu u Driving Miss Daisy. Za Oscara je bio nominiran i 1988. za sporednu ulogu u Street Smart, 1995. za glavnu ulogu u The Shawshank Redemption i 2010. za glavnu ulogu u filmu Invictus.
Nagradu Cecil B. DeMille dobio je na dodjeli nagrada Zlatni globus 2012. godine, dok je 2011. dobio nagradu AFI-a za životno postignuće. 2000. je dobio nagradu Hollywood Outstanding Achievement in Acting (Hollywood Film Festival), a 2008. Kennedy Center Honor.
2009. dobio je nagradu National Board of Review-a za ulogu Nelsona Mandele u filmu Invictus, bio je nominiran za Oscara, Zlatni globus i nagradu Broadcast Film Critics Association. Film je producirala kompanija Revelations Entertainment koju je osnovao s Lori McCreary 1996. godine i koja je producirala The Code, The Magic of Belle Isle, Levity, Under Suspicion, Mutiny, Bopha!, Along Came a Spider, Feast of Love, 10 Items or Less, The Maiden Heist i The 16th Man.
Freeman je domaćin i producent serije Through the Wormhole with Morgan Freeman koja je dobila nagradu Emmy i već se petu sezonu prikazuje na Science Channel.
Uskoro ćemo ga moći vidjeti u filmovima The Last Knights, Love Like That i Dolphin Tale 2, a u zadnje je vrijeme snimio Transcendence, The Lego Movie, Last Vegas, Now You See Me, Oblivion, Olympus Has Fallen i The Dark Knight Rises.
Freeman je bio narator za „Stem Cell Universe“ (Science Channel), dokumatarni IMAX film Island of Lemurs: Madagascar i Oscarom nagrađene dokumentarce The Long Way Home i March of the Penguins. Uskoro ćemo ga moći čuti u povijesnom dokumentarcu We the People.
Glumio je u Dolphin Tale, Born to be Wild 3D, The Dark Knight, The Bucket List, Glory, Clean and Sober, Lean on Me, Robin Hood: Prince of Thieves, Unforgiven, Se7en, Kiss the Girls, Amistad, Deep Impact, Nurse Betty, The Sum of All Fears, Bruce Almighty, Coriolanus, Attica, Brubaker, Eyewitness, Death of a Prophet i Along Came a Spider.
Karijeru je počeo u off-Broadway produkcijama The Niggerlovers i Hello, Dolly!, a zatim je na televiziji glumio u „The Electric Company“ (1971. - 1976). 1978. godine dobio je nagradu Drama Desk za ulogu u The Mighty Gents, a bio je nominiran i za nagradu Tony.
Nagrade Obie dobio je 1980., 1984. i 1987., a za nagradu Drama Desk bio je nominiran i 1987. za ulogu u Driving Miss Daisy koju je kasnije ponovio i u filmskoj inačici.
Freeman uživa u slobodi mora i neba. Jedri i pilotira. Obožava blues i drži Ground Zero Club u Clarksdale, Mississippi. Jedan je od osnivača Frank Silvera Writers’ Workshop. Član je odbora direktora Earth Biofuels (danas: Evolution Energy) i podržava Artists for a New South Africa i Campaign for Female Education (CAMFED).
Časopis Forbes proglasio ga je jednim od Most Trustworthy Celebrities (najpouzdanijih slavnih ličnosti) pet puta otkad je popis prvi put objavljen 2006.
AMR WAKED (Pierre Del Rio) rođen je u egipatskom Kairu 1972. Studirao je ekonomiju i kazališnu umjetnost na kairskom The American University. 1994. počeo je glumiti u trupi Temple Theatre, a prvu filmsku ulogu dobio je 1998. godine u filmu Gannet el Shayateen (Osama Fawzy).
2005. godine glumio je u svojem prvom internacionalnom filmu Syriana (Stephen Gaghan), a uslijedili su House of Saddam i Salmon Fishing in the Yemen (Lasse Hallström). Iste je godine bio jedan od osnivača producentske kuće zad communication and production koja radi na društvenim i pitanjima razvoja Egipta i Bliskog istoka.
2012. godine zad communication and production producirali su svoj prvi dugometražni film Winter of Discontent (režija Ibrahim El Batout) koji je premijerno prikazan na 69. godišnjem filmskom festivalu u Veneciji.
CHOI MIN SIK (Mr. Jang) rođen je u južnokorejskom Seoulu 27. travnja 1962. Debitirao je u Kuro Arirang 1989., a uslijedili su All that Falls Has Wings, Our Twisted Hero, No. 3, The Quiet Family, Swiri, Happy End, Failan i Painted Fire, te televizijske serije „Moon of Seoul“ i „The Age of Ambition“.
Uloga u filmu Oldboy donijela mu je Grand Prix u Cannesu i svjetsko priznanje, a uslijedili su filmovi Springtime, Crying Fist i Sympathy for Lady Vengeance.
Dobitnik je i svih važnijih nagrada u domovini, a želju za sudjelovanjem u filmovima dobio je gledajući filmove koje je režirao Ha Gil-jong. Na Dongguk University je diplomirao kazalište i dramu. Glumio je u brojnim kazališnim produkcijama, od kojih izdvajamo Equus. Nakon gotovo 10 godina glumačke karijere, „preko noći“ je postao televizijska serija zahvaljujući ulozi u „Years of Ambition“.
O FILMAŠIMA
LUC BESSON (scenarist i redatelj) počeo je karijeru 1977. kao asistent redatelja na nekoliko produkcija u Francuskoj i Sjedinjenim Državama. S vremenom se etablirao kao jedan od rijetkih francuskih redatelja i producenata na međunarodnom tržištu.
1983. godine režirao je svoj prvijenac The Last Battle za koji je dobio priznanje na Avoriaz Fantastic Film Festival.
Dvije godine kasnije režirao je Subway (glume Isabelle Adjani i Christopher Lambert) koji je dobio tri nagrade César i odredio njegov karakterističan vizualni stil.
Napisao je i režirao The Big Blue koji nije najbolje prošao na filmskom festivalu u Cannesu, ali je postao društveni fenomen.
Unatoč nepovoljnim kritikama La Femme Nikita (1990.) i Léon: The Professional (1994.) sjajno su primljeni od publike i etablirali su ga na Francuskoj i međunarodnoj sceni.
Između tih filmova režirao je Atlantis (1991.), dokumentarac čiji je cilj podići svijest o ljepoti prirode i nužnosti zaštite okoliša.
1995. godine režirao je hrabar znanstveno-fantastični film The Fifth Element koji je ubrzo postao najveći hit u francuskim i američkim kinima. 1998. godine dobio je nagradu César za najboljeg redatelja.
1999. godine režirao je svoju verziju Joan of Arc, The Messenger: The Story of Joan of Arc, za koju je bio nominiran za nagradu César za najbolju režiju.
2000. godine bio je predsjednik žirija na 53. filmskom festivalu u Cannesu, kao najmlađi predsjednik žirija u povijesti tog festivala.
2000. godine Besson je bio jedan od osnivača kuće EuropaCorp koja je prerasla u jedan od najvećih studija europske filmske industrije.
2005. godine vratio se režiji i snimio Angel-A, a godinu dana kasnije režirao je i bio jedan od scenarista svojeg prvog animiranog filma Arthur and the Invisibles koji je adaptacija njegove knjige. Uslijedili su nastavci Arthur 2: The Revenge of Maltazard (2009.) i Arthur 3: The War of the Two Worlds (2010.).
2010. godine adaptirao je strip “The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec” (Jacques Tardi, u glavnoj ulozi Louis Bourgoin).
2011. režirao je The Lady u kojem Michelle Yeoh glumi dobitnicu Nobelove nagrade za mir Aung San Suu Kyi.
2013. godine snimio je film The Family prema romanu Malavita (Tonino Benacquista) u kojem glume Robert De Niro, Tommy Lee Jones i Michelle Pfeiffer.
Režirao je i brojne glazbene video spotove za brojne umjetnike među kojima su Serge Gainsbourg i Mylène Farmer, kao i reklame za međunarodno priznate marke.
Napisao je više od 20 scenarija za dugometražne filmove, uključujući serijal Taxi i Taken 2 koji je trenutačno najprofitabilniji hit u kinima Francuske i Sjedinjenih Država.
VIRGINIE BESSON-SILLA (producentica) rođena je u kanadskoj Ottawi u obitelji diplomata, a djetinjstvo je provela putujući svijetom - od Malija preko Senegala do Sjedinjenih Država i Francuske.
Diplomirala je na pariškom The American University, a prvi je posao našla u branši koju je voljela više od ičega - u kinu.
1994. godine počela je raditi za Patrice Ledoux u Gaumont Film Company, na Bessonovom filmu The Fifth Element, a uslijedio je njegov The Messenger: The Story of Joan of Arc.
1999. godine Besson je osnovao EuropaCorp i ponudio joj položaj u tvrtki - prihvatila je i godinu dana kasnije producirala svoj prvi film Yamakasi—Les samouraïs des temps modernes koji je donio više od 27 milijuna dolara zarade od prikazivanja u kinima.
MARC SHMUGER (izvršni producent), tijekom tridesetak godina karijere, istaknuo se kreativnim vodstvom. Izvršni je direktor producentske kuće Global Produce koja je producirala We Steal Secrets: The Story of WikiLeaks i The Spectacular Now koji je premijerno prikazan na filmskom festivalu Sundance 2013. godine. We Steal Secrets: The Story of WikiLeaks dobio je nagradu Producers Guild of America i bio nominiran za nagrade BAFTA-e, Writers Guild of America i International Documentary Association. 2013. godine The Spectacular Now dobio je specijalnu nagradu žirija filmskog festivala Sundance, a National Board of Review uvrstio ga je među deset najboljih nezavisnih filmova.
Shmuger je ranije radio za Universal Pictures gdje je proveo 12 godina, uspinjući se do položaja predsjednika i radeći na The Bourne Ultimatum, American Gangster, Inglourious Basterds, Wanted, Knocked Up i Mamma Mia! Pod njegovim vodstvom kompanijini filmovi bili su nominirani za 54 Oscara, 78 nagrada BAFTA-e i 45 Zlatnih globusa.
Na početku karijere radio je sedam godina za Sony Pictures Entertainment na Men in Black, Air Force One, Bram Stoker’s Dracula, In the Line of Fire i Groundhog Day.
Dobitnik je brojnih nagrada, uključujući Clio, Telly, Addy, New York Festivals World’s Best Advertising, Key Art i druge.
Član je Academy of Motion Picture Arts and Sciences i bio je član odbora povjerenika American Film Institute. On i njegova supruga Louise Hamagami aktivno podupiru nekoliko dobrotvornih organizacija koje brinu o nezbrinutoj djeci i obrazovanju u Africi. Imaju dva sina.
Shmuger je diplomirao na Wesleyan University.
THIERRY ARBOGAST, AFC (direktor fotografije) i Luc Besson surađuju već dulje od 20 godina, od La Femme Nikita iz 1989.
Strastveni zaljubljenik u fotografiju i kameru, napustio je školovanje sa 17 godina i prihvatio poslić u francuskoj filmskoj industriji. Inspirirali su ga snimatelji kao što su Vittorio Storaro (Apocalypse Now) i Gordon Willis (serijal The Godfather).
Tijekom 40 godina radio je na 60 filmova, od kojih izdvajamo Le beauf (Yves Amoureux), Léon: The Professional (Besson), The Apartment (Gilles Mimouni), Catwoman (Pitof), Bandidas (Joachim Rønning i Espen Sandberg), Asterix at the Olympic Games (Frédéric Forestier i Thomas Langmann) i The Patience Stone (Atiq Rahimi).
Arbogast je tri puta dobio nagradu César za Le hussard sur le toit (The Horseman on the Roof), Bon voyage i The Fifth Element. 1997. godine dobio je Technical Grand Prize u Cannesu za She’s So Lovely i The Fifth Element. 2006. godine dobio je Special Mention i Audience Award na Manaki Brothers International Cinematographers’ Film Festival za Tajnata kniga (The Secret Book).
HUGUES TISSANDIER (scenograf) osmislio je scenografiju za jednu od najhrabrijih europskih produkcija - animiranu trilogiju Arthur and the Invisibles čiji je scenarist i redatelj Luc Besson.
Tissandier i Besson surađuju od 1998. godine i filma The Messenger: The Story of Joan of Arc. 2011. godine dobio je nagradu César za The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec, koji je također režirao Besson.
Ostali su njegovi filmovi The Transporter, Taken, The Lady i The Family.
JULIEN REY (montažer) filmsku je karijeru počeo montiravši kratkometražni film L’ancien 2002. Nakon toga montirao je Arthur and the Great Adventure, The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec, The Lady i The Family. Film Lucy predstavlja njegovu petu suradnju sa scenaristom i redateljem Bessonom.
OLIVIER BERIOT (kostimograf) dizajnirao je kostime za više od 50 filmova. Beriot i Besson surađivali su na brojnim filmovima, uključujući The Lady, The Family, The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec i Arthur and the Invisibles.
Beriot je u novije vrijeme bio na čelu kostimografije za 3 Days to Kill, a uskoro ćemo moći vidjeti njegov rad za Taken 3 na čijem je scenariju također surađivao Besson.
ERIC SERRA (skladatelj originalne glazbe) je francuski skladatelj čiji je prvi filmski angažman bio za Bessonov film Le dernier combat (The Last Battle). Surađivali su već 13 puta, najnovije na The Lady (glume Michelle Yeoh i David Thewlis). Skladao je za GoldenEye, The Fifth Element (Bruce Willis), Rollerball (John McTiernan), Jet Lag i Bulletproof Monk, a njegovu glazbu se može čuti u showu Cirque du Soleil CRISS ANGEL Believe in Las Vegas.
Rođen je u Parizu, a otac mu je popularni francuski skladatelj Claude Serra. Svirao je gitaru i bas gitaru u nekoliko jazz i rock sastava tijekom 1970.-ih i 1980.-ih, kad je angažiran kao skladatelj za Bessonov kratkometražni film L’avant dernier. Šest puta je bio nominiran za nagradu César koju je dobio za Bessonov The Big Blue (Le grand bleu).
Objavljeno: 25.08.2014.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...