Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Rock & Rat by Zoran Jačimović - Jačo
12 ratnih fotografija i 64 fotografije koncerata od Satana (Panonskog) do (Rolling) Stonesa bit će izloženo u Galeriji Matice hrvatske, Ulica Matice hrvatske 2, Zagreb. Otvorenje je u petak, 12.10.2012. u 19.00, a izložba će biti otvorena do 23.10.2012. Radno vrijeme galerije je od 11-17 sati.
Iz kataloga
U više od četvrt stoljeća izvještavanja s koncerata surađivao sam s mnogo različitih fotografa. Nekima sam znao samo ime, nekima ni to jer poslali su ih iz ove ili one redakcije da obave svoj posao koji im je bio još jedan u nizu, a neki su, ma iz koje redakcije dolazili, bili mnogo više od fotografa. Potonji su bili jako rijetki i, neovisno o mom prijateljstvu s njima, majstori u čijim sam očima, odnosno objektivima i, najvažnije, koncertnim i portret-fotografijama vidio onu istu strast prema glazbi koju i sam osjećam i za koju se nadam da je uspijevam riječima pretočiti na papir.
Jedan od onih koji su mi se jako zavukli pod kožu ne samo kao fotografi nego kao novinari, urednici, ljudi i prijatelji je i osječki fotograf Zoran Jačimović – Jačo. On je čovjek kojeg bih uvijek odabrao da bude uz mene kad zatrebam neku stvarno moćnu fotku s koncerta, čovjek koji objektivom hvata one trenutke i one ekspresije na licima i tijelima rock-glazbenika koji, kako to kaže fraza, govore više od tisuću riječi. Nažalost, njegov život u Osijeku i moj u Zagrebu nije nam dopustio da surađujemo i na koncerte odlazimo zajedno koliko bismo to željeli, ali unatoč tomu Jačo je snimio seriju fascinantnih rock-fotografija o čemu svjedoči i izložba “Rock&Rat”.
Pogledajte dobro te grimase na licu Bareta, Nika iz Sexe, Tuste iz KUD-a Idijoti, Rinčija iz “prljavaca”, Mileta iz Piva ili Iggyja, Cavea i Blixe te sad već pokojnih Cobaina, Luxa Interiora iz The Crampsa i Satana Panonskog. Jačo je na njihovim licima i u njihovim gestama uhvatio onaj unutarnji duh, bit, kako njihovog javnog stvaralaštva, tako i njihovih privatnih osobina. Samo mali broj fotografa to uspijeva učiniti s koncertnim ili rock-fotografijama. Velika ih većina tek dođe odraditi posao, više ili manje korektno uhvatiti lik izvođača, ali ne i prodrijeti u njegovu nutrinu ili srž njegova stvaralaštva. Jačo je to uspijevao ne samo sa zvijezdama poput Keitha Richardsa, Michela Stipea, Kurta Cobaina i Roberta Smitha nego i s malo poznatim inozemnim bendovima, poput Jači i meni bitnih Cowsa i God Bulliesa, te domaćim bendovima koji gotovo da i nisu nadišli razinu demo-benda ili okvir regionalne nade.
Pri tome Jačina estetika definitivno je na tragu one punk i postpunk estetike crno-bijelih fotografija NME-ja, američkih punk fanzina, a u slučaju fotografije Overflowa i poput odgovora na grunge fotke Jačinog vršnjaka Charlesa Petersona čiji su radovi za Sub Pop i njegove bendove udarili vizualnu estetiku koja se savršeno podudarila s bučnom glazbenom estetikom Mudohneyja, Nirvane, Fluida, Soundgardena i ostalih grunge rock-junaka. Jači je to uspjelo s fotkom Bareta za CD reizdanje debi albuma “Razum i bezumlje” Majki, a moglo bi se reći i kako na svim Jačinim rock-fotografijama nema glamura nego tek strasti za rock'n'rollom. Kako izvođača, tako i njega samoga.
Svaka od tih Jačinih rock-fotki nekima od nas priča i priču o dijelu našeg života koji je na ovaj ili onaj način, bar za neko vrijeme, dokinuo rat. Tko zna što bi bilo i što bismo radili da nije bilo tog rata u kojem se Jačo također iskazao kao veliki majstor svog zanata. Art-kritičari više bi vam od mene mogli reći o umjetničkom dojmu Jačinih ratnih fotografija. Ono u što sam siguran, jer to osjećam, jest da su to briljantne dokumentarističke fotografije jedne ničim zaslužene slavonske patnje. Pozornica tih ljudi je drukčija, razrušena i bez reflektora, ali Jačo je na tim ratnim fotografijama podjednako fascinantno uhvatio nutrinu i narav tih ljudi koji, unatoč tjeskobi i izgubljenosti, kao da su naviknuli na patnju koja ih je snašla.
Tek umorne oči bez životnog sjaja odaju da su ti ljudi izgubili sve do čega im je stalo, baš kao što geste, grimase i pogled scenskih životinja koje je Jačo hvatao poput lovca u savani odaju da je rock'n'roll gotovo sve do čega im je stalo. Ili, kako je to u izvrsno pogođenom predgovoru za Jačinu osječku izložbu “Rock&Rat” lucidno napisao Vlastimir Kusik: “Na Rock fotografijama imamo prisutnost lika u nazočnosti jednog okvira i događaja, u Rat fotografijama neznani su likovi portreti koji svjedoče o potpunoj odsutnosti u nazočnosti jednog posve drugog okvira i događaja.”
Možda je to taj kontrapunkt rocka i rata koji nam je htio Jačo dočarati izložbom u kojoj ta dva pojma stoje suprotstavljena, ali i pomirena jedan s drugim. Imali smo rock, onda nas je snašao rat, voljeli smo prvo, gnušali se drugog, ali u Jačinom objektivu sve je to život koji unatoč svemu ide dalje, sve je to za ljude. Ali, uz jednu molbu: daj nam, Bože, što više rocka, a nikad više rata.
Aleksandar Dragaš
Životopis
Rođen je 1965. godine u Osijeku. Sa 14 godina postaje članom Fotokluba Osijek i do 1990. godine izlaže na više od 100 skupnih izložbi fotografija. Radovi su mu objavljivani u svim važnijim medijima u ex-Jugoslaviji. Godine 1991. kao ratni reporter Glasa Slavonije ranjen je na ulazu u Vukovar. Dobitnik je Zlatne kamere, nagrade Hrvatskog novinarskog društva za najboljeg fotoreportera 1991./1992. godine. Ratne fotografije izlagao je u Češkoj, Sloveniji, Austriji, Njemačkoj, Francuskoj i Španjolskoj. S Darkom Jerkovićem i Delimirom Rešickim od 1994. do 1998. godine uređivao je rock časopis Heroina Nova, a od 2005. do 2010. godine obnašao je dužnost glavnog urednika dnevnih novina Glas Slavonije.
Popis radova:
Rat
Bosna 1 1992
Bosna 2 1992
Laslovo 1991
Nijemci 1 1991
Nijemci 2 1991
Nuštar 1 1991
Nuštar 2 1991
Nuštar 3 1992
Okučani 1991
Osijek 1991
Vinkovci 1992
Županja 1991
Rock
Achtung Dichtung 1993
Alien Sex Fiend 1990
Anti otpad 1992
Apatridi 1995
B.L.U.D. 1995
Darko Rundek 1 1995
Darko Rundek 2 1996
Davorin Bogović 1995
Die Hausers 1 1993
Die Hausers 2 1997
Faith No More 1990
Fancy Lazy 1993
Galebovi 1992
Ha Det Bra 1993
Hammerhead 1994
Hladno pivo 1 1994
Hladno pivo 2 1997
Iggy Pop 1 1994
Iggy Pop 2 1994
Kojoti 1994
KUD Idijoti 1996
Laibach 1990
Leave 1995
Legen 1993
Let 3 - 1 1994
Let 3 - 2 1995
Majke 1 1990
Majke 2 1995
Majke 3 1997
Majke 4 1997
Majke 5 1997
Married Body 1991
Nick Cave/Blixa Bargeld 1992
Nirvana 1 1994
Nirvana 2 1994
Overflow 1993
Pips, Chips & Videoclips 1996
Psihomodo Pop 1 1989
Psihomodo Pop 2 1993
R.E.M. 1 1999
R.E.M. 2 1999
R.E.M. 3 1999
Ramones 1994
Roderick 1987
Saratoga 1993
Satan Panonski 1990
Sexa 1991
Spunk 1990
Teengenerate 1994
The Anti-Nowhere League 1997
The Cows 1 1994
The Cows 2 1994
The Cramps 1990
The Cure 1 1989
The Cure 2 1989
The God Bullies 1990
The Rolling Stones 1 1998
The Rolling Stones 2 1998
The Rolling Stones 3 1998
The Stranglers 1990
The Sugarcubes 1989
Urban 1995
V okovih 1994
Why stakla 1995
Izložba je organizirana u suradnji s Galerijom likovnih umjetnosti Osijek
Katalog svih izloženih djela nalazi se na internet stranici Galerije likovnih umjetnosti Osijek.
Sve fotografije snimljene su fotoaparatima Nikon FA, F2 i F4 na filmovima Efke, Ilford i Fuji, digitaliziranim na Nikon Coolscan 4000ED skeneru.
Objavljeno: 11.10.2012.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...