Rock & Rat by Zoran Jačimović - Jačo

12 ratnih fotografija i 64 fotografije koncerata od Satana (Panonskog) do (Rolling) Stonesa bit će izloženo u Galeriji Matice hrvatske, Ulica Matice hrvatske 2, Zagreb. Otvorenje je u petak, 12.10.2012. u 19.00, a izložba će biti otvorena do 23.10.2012. Radno vrijeme galerije je od 11-17 sati.

Majke © Zoran Jačimović - Jačo

Iz kataloga

    U više od četvrt stoljeća izvještavanja s koncerata surađivao sam s mnogo različitih fotografa. Nekima sam znao samo ime, nekima ni to jer poslali su ih iz ove ili one redakcije da obave svoj posao koji im je bio još jedan u nizu, a neki su, ma iz koje redakcije dolazili, bili mnogo više od fotografa. Potonji su bili jako rijetki i, neovisno o mom prijateljstvu s njima, majstori u čijim sam očima, odnosno objektivima i, najvažnije, koncertnim i portret-fotografijama vidio onu istu strast prema glazbi koju i sam osjećam i za koju se nadam da je uspijevam riječima pretočiti na papir.

REM © Zoran Jačimović - Jačo

    Jedan od onih koji su mi se jako zavukli pod kožu ne samo kao fotografi nego kao novinari, urednici, ljudi i prijatelji je i osječki fotograf Zoran Jačimović – Jačo. On je čovjek kojeg bih uvijek odabrao da bude uz mene kad zatrebam neku stvarno moćnu fotku s koncerta, čovjek koji objektivom hvata one trenutke i one ekspresije na licima i tijelima rock-glazbenika koji, kako to kaže fraza, govore više od tisuću riječi. Nažalost, njegov život u Osijeku i moj u Zagrebu nije nam dopustio da surađujemo i na koncerte odlazimo zajedno koliko bismo to željeli, ali unatoč tomu Jačo je snimio seriju fascinantnih rock-fotografija o čemu svjedoči i izložba “Rock&Rat”.

Darko Rundek © Zoran Jačimović - Jačo

    Pogledajte dobro te grimase na licu Bareta, Nika iz Sexe, Tuste iz KUD-a Idijoti, Rinčija iz “prljavaca”, Mileta iz Piva ili Iggyja, Cavea i Blixe te sad već pokojnih Cobaina, Luxa Interiora iz The Crampsa i Satana Panonskog. Jačo je na njihovim licima i u njihovim gestama uhvatio onaj unutarnji duh, bit, kako njihovog javnog stvaralaštva, tako i njihovih privatnih osobina. Samo mali broj fotografa to uspijeva učiniti s koncertnim ili rock-fotografijama. Velika ih većina tek dođe odraditi posao, više ili manje korektno uhvatiti lik izvođača, ali ne i prodrijeti u njegovu nutrinu ili srž njegova stvaralaštva. Jačo je to uspijevao ne samo sa zvijezdama poput Keitha Richardsa, Michela Stipea, Kurta Cobaina i Roberta Smitha nego i s malo poznatim inozemnim bendovima, poput Jači i meni bitnih Cowsa i God Bulliesa, te domaćim bendovima koji gotovo da i nisu nadišli razinu demo-benda ili okvir regionalne nade.

Nirvana © Zoran Jačimović - Jačo

    Pri tome Jačina estetika definitivno je na tragu one punk i postpunk estetike crno-bijelih fotografija NME-ja, američkih punk fanzina, a u slučaju fotografije Overflowa i poput odgovora na grunge fotke Jačinog vršnjaka Charlesa Petersona čiji su radovi za Sub Pop i njegove bendove udarili vizualnu estetiku koja se savršeno podudarila s bučnom glazbenom estetikom Mudohneyja, Nirvane, Fluida, Soundgardena i ostalih grunge rock-junaka. Jači je to uspjelo s fotkom Bareta za CD reizdanje debi albuma “Razum i bezumlje” Majki, a moglo bi se reći i kako na svim Jačinim rock-fotografijama nema glamura nego tek strasti za rock'n'rollom. Kako izvođača, tako i njega samoga.

Faith no More © Zoran Jačimović - Jačo

    Svaka od tih Jačinih rock-fotki nekima od nas priča i priču o dijelu našeg života koji je na ovaj ili onaj način, bar za neko vrijeme, dokinuo rat. Tko zna što bi bilo i što bismo radili da nije bilo tog rata u kojem se Jačo također iskazao kao veliki majstor svog zanata. Art-kritičari više bi vam od mene mogli reći o umjetničkom dojmu Jačinih ratnih fotografija. Ono u što sam siguran, jer to osjećam, jest da su to briljantne dokumentarističke fotografije jedne ničim zaslužene slavonske patnje. Pozornica tih ljudi je drukčija, razrušena i bez reflektora, ali Jačo je na tim ratnim fotografijama podjednako fascinantno uhvatio nutrinu i narav tih ljudi koji, unatoč tjeskobi i izgubljenosti, kao da su naviknuli na patnju koja ih je snašla.

Vinkovci © Zoran Jačimović - Jačo

    Tek umorne oči bez životnog sjaja odaju da su ti ljudi izgubili sve do čega im je stalo, baš kao što geste, grimase i pogled scenskih životinja koje je Jačo hvatao poput lovca u savani odaju da je rock'n'roll gotovo sve do čega im je stalo. Ili, kako je to u izvrsno pogođenom predgovoru za Jačinu osječku izložbu “Rock&Rat” lucidno napisao Vlastimir Kusik: “Na Rock fotografijama imamo prisutnost lika u nazočnosti jednog okvira i događaja, u Rat fotografijama neznani su likovi portreti koji svjedoče o potpunoj odsutnosti u nazočnosti jednog posve drugog okvira i događaja.”   
    Možda je to taj kontrapunkt rocka i rata koji nam je htio Jačo dočarati izložbom u kojoj ta dva pojma stoje suprotstavljena, ali i pomirena jedan s drugim. Imali smo rock, onda nas je snašao rat, voljeli smo prvo, gnušali se drugog, ali u Jačinom objektivu sve je to život koji unatoč svemu ide dalje, sve je to za ljude. Ali, uz jednu molbu: daj nam, Bože, što više rocka, a nikad više rata.

Aleksandar Dragaš

Nuštar © Zoran Jačimović - Jačo
Životopis

Rođen je 1965. godine u Osijeku. Sa 14 godina postaje članom Fotokluba Osijek i do 1990. godine izlaže na više od 100 skupnih izložbi fotografija. Radovi su mu objavljivani u svim važnijim medijima u ex-Jugoslaviji. Godine 1991. kao ratni reporter Glasa Slavonije ranjen je na ulazu u Vukovar.  Dobitnik je Zlatne kamere, nagrade Hrvatskog novinarskog društva za najboljeg fotoreportera 1991./1992. godine. Ratne fotografije izlagao je u Češkoj, Sloveniji, Austriji, Njemačkoj, Francuskoj i Španjolskoj. S Darkom Jerkovićem i Delimirom Rešickim od 1994. do 1998. godine uređivao je rock časopis Heroina Nova, a od 2005. do 2010. godine obnašao je dužnost glavnog urednika dnevnih novina Glas Slavonije.

The Rolling Stones © Zoran Jačimović - Jačo
Popis radova:

Rat

Bosna 1    1992
Bosna 2    1992
Laslovo    1991
Nijemci 1    1991
Nijemci 2    1991
Nuštar 1    1991
Nuštar 2    1991
Nuštar 3    1992
Okučani    1991
Osijek    1991
Vinkovci    1992
Županja    1991

Rock

Achtung Dichtung    1993
Alien Sex Fiend    1990
Anti otpad    1992
Apatridi    1995
B.L.U.D.    1995
Darko Rundek 1    1995
Darko Rundek 2    1996
Davorin Bogović    1995
Die Hausers 1    1993
Die Hausers 2    1997
Faith No More    1990
Fancy Lazy    1993
Galebovi    1992
Ha Det Bra    1993
Hammerhead    1994
Hladno pivo 1    1994
Hladno pivo 2    1997
Iggy Pop 1    1994
Iggy Pop 2    1994
Kojoti    1994
KUD Idijoti    1996
Laibach    1990
Leave    1995
Legen    1993
Let 3 - 1    1994
Let 3 - 2    1995
Majke 1    1990
Majke 2    1995
Majke 3    1997
Majke 4    1997
Majke 5    1997
Married Body    1991
Nick Cave/Blixa Bargeld    1992
Nirvana 1    1994
Nirvana 2    1994

Iggy Pop © Zoran Jačimović - Jačo

Overflow    1993
Pips, Chips & Videoclips    1996
Psihomodo Pop 1    1989
Psihomodo Pop 2    1993
R.E.M. 1    1999
R.E.M. 2    1999
R.E.M. 3    1999
Ramones    1994
Roderick    1987
Saratoga    1993
Satan Panonski    1990
Sexa    1991
Spunk    1990
Teengenerate    1994
The Anti-Nowhere League    1997
The Cows 1    1994
The Cows 2    1994
The Cramps    1990
The Cure 1    1989
The Cure 2    1989
The God Bullies    1990
The Rolling Stones 1    1998
The Rolling Stones 2    1998
The Rolling Stones 3    1998
The Stranglers    1990
The Sugarcubes    1989
Urban    1995
V okovih    1994
Why stakla    1995

KUD Idijoti © Zoran Jačimović - Jačo

Izložba je organizirana u suradnji s Galerijom likovnih umjetnosti Osijek
Katalog svih izloženih djela nalazi se na internet stranici Galerije likovnih umjetnosti Osijek.

Sve fotografije snimljene su fotoaparatima Nikon FA, F2 i F4 na filmovima Efke, Ilford i Fuji, digitaliziranim na Nikon Coolscan 4000ED skeneru.

The Cure © Zoran Jačimović - Jačo

Kategorija: 
Foto Događanja

Objavljeno: 11.10.2012.