Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Mozaik - Vesna Špoljar
Izložba fotografija "Mozaik" autorice Vesne Špoljar - povodom dodjele fotografskog odličja AFIAP - bit će otvorena 10. listopada 2017. u 19.30 sati u Galeriji Fotokluba Zagreb (Ilica 29/3).
Iz kataloga izložbe:
Pred nama je retrospektivna izložba fotografija priznate i nagrađivane fotografkinje Vesne Špoljar, ovogodišnje dobitnice počasnog zvanja AFIAP (Artiste FIAP), Međunarodne federacije fotografskih umjetnosti (Federation Internationale de l'Art Photographique - FIAP). Riječ je o sadržajno zanimljivim, maštovitim, likovno i kompozicijski iznimnim fotografijama koje su prošle valorizaciju međunarodnih stručnih žirija na brojnim međunarodnim i domaćim fotografskim natječajima, odnosno fotografijama koje su bile izložene ili projicirane na mnogim međunarodnim izložbama pod pokroviteljstvom FIAP-a. Ovome valja dodati i to da se autorica nije potvrđivala samo na FIAP-ovim natječajima i izložbama, već i na drugim natječajnim izložbama, od klupskih, preko nacionalnih, do međunarodnih, tako da se neke fotografije sa tih izložbi nalaze i na ovoj.
Veliki je raspon njenog kreativnog izražavanja kamerom, koji nam autorica zorno pokazuje i na ovoj izložbi, počev od realističnih, autentičnih fotografija uhvaćenih u „odlučujućem trenutku“, pa do nadrealnih fotografskih slika, pa i čistih apstrakcija izmaštanih i stvorenih raznim izražajnim sredstvima i postupcima kamerom i računalnim programima. Otuda njene fotografije života imaju iznimnu snagu istine, a fotografije sa umjetničkim predznakom fasciniraju nas, razveseljavaju i nadahnjuju. Njen stil je prepoznatljiv, a to je raznovrsnost u kojem prepoznajemo čitav spektar ili, kako je to autorica naslovom izložbe posebno naglasila – mozaik - raznovrsnih sadržaja, motiva, tema, pristupa i tehnika.
Valja reći i to da je i koncepcija izložbe važan autoričin autorski umjetnički rad, koji daje svojevrstan pregled njenih sklonosti i htijenja; rezultat je traženja i pristupa, te kruna, a ujedno potvrda i dokaz njene umjetničke zrelosti. U recentnom izboru fotografija za izložbu iz svog širokog opusa, autorica pokazuje, kroz osnovnu zamisao, organizaciju i postav izložbe svoju stvaralačku vjerodostojnost i koncepcijsku utemeljenost. Prateći tako izložene fotografije logičnom vremenskom crtom, pratimo i njen stvaralački put, mijene i stvaranje, sada već prepoznatljivog i punog likovnog izražaja.
Fotografsku strukturu njenih izloženih fotografija iščitavamo u raznovrsnim motivima, temama i žanrovima prepoznatljivih ishodišta, bilo u neiscrpnoj prirodi ili u životu, gdje fotografije nose neku konkretnu istinu, poruku ili značenje i koje su bliske onome što prikazuju, a ljudske i emotivne po onome što izražavaju, tako i u motivima stvorenim u njenoj mašti, kao nadgradnji njenog stvaralačkog duha, promišljanja i znatiželje. Spomenut ću samo neke, kao što su fotografije prirode i pejzaža (Suze, Bridge); urbana i ulična fotografija (Šetnja), koja se posebno izdvaja i koja je poslužila za logo svjetskoga foto festivala u Uppsali u Švedskoj 2012. godine. Posebno impresivne su i fotografije iz njenog ciklusa Zagreb na fotopotenciju, koje prikazuju interakciju slučajnih prolaznika s gradskim grafitima, muralima (Par), staklenim fasadama i izlozima, o čemu je u «Večernjem listu» (20. 09. 2011.) pokojna novinarka i velika prijateljica Fotokluba Zagreb Ana Lendvaj zapisala: „Vesna Špoljar je digla uličnu umjetnost na fotopotenciju, pa je spajajući ono što se događa ispred zida sa zidnim grafitom načinila novu atrakciju – sjajne primjere fotografskog artizma“.
Svojom posebnošću ističu se i fotografije koje odražavaju neskrivenu autoričinu tendenciju ka domeni apstraktnoga izražavanja. One djeluju neuobičajeno jedinstveno, te nose posebnu kvalitetu koja se ogleda u istraživačkom duhu autorice i u analitičkom traganju za fotografskim izričajem. Riječ je o fotografijama kojih su motivi emocije, raspoloženja, vjerovanja, psihološka i socijalna stanja sa tematski zanimljivim sadržajima i koje su oblikovane u nježnim tonskim valerima, stvorene pokretima kamere i zamućenjima (Želje, Misty Morning, Dream of a Rose, Vjera, Rain, Modern Architecture, Tango, Lost, Alone). U tim fotografijama Vesna Špoljar nastoji zabilježiti i postići pseudorealnu fotografsku sliku, odnosno pokazati neku svoju osobnu istinu iz mašte, pa tako simbolima nastoji izraziti realnost. Isto je tako autorica u nekim fotografijama istakla boju ili grafizam (u crno bijeloj fotografiji) kao fotografski simbol. Kod ovih uradaka autorica nastoji dobiti fotografsku sliku, a ne samo dokumentarnu obojenu fotografiju sa pojačanim bojama ili pak jednostavno prevođenje digitalnog snimka u boji u crno bijelu fotografiju, kako to nažalost neki fotografi čine. Kod tako uređenih fotografija boja ili grafizam nemaju nikakvo značenje, odnosno funkciju. Držeći se načela „Manje je više“ autorica u većini svojih fotografija isključuje ili briše sve ono što je nebitno ili suvišno (Friends, Happiness, Lantern, Between the Lines), čime dobiva bolje i sugestivnije uradke.
Vrijedno je na kraju još zabilježiti da su neke od ovih fotografija bile izložene na mnogim skupnim izložbama ili na Vesninim samostalnim autorskim izložbama, priređenim u klupskoj galeriji ili u izložbenim salonima u zemlji i inozemstvu. Uz sve čestitke Vesni Špoljar na njenom stvaralaštvu, vrijednim postignućima i na primanju visokog priznanja Međunarodne fotografske federacije u vidu počasnog zvanja AFIAP, čestitamo, uz zahvalnost vodstvu Fotokluba Zagreb na organizaciji izložbe i nastavljanju dugogodišnje tradicije – odavanje priznanja dobitnicima FIAP-ovih počasnih zvanja kroz organizaciju i postavljanje autorskih izložbi u galeriji Kluba.
(Tekst kataloga: Vinko Šebrek, AFIAP, ESFIAP, počasni predsjednik Fotokluba Zagreb)
Izložba ostaje otvorena do 20. listopada 2017.
Objavljeno: 10.10.2017.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...