Fotografija je prepuna pravila koja bi...
No make-up, make-up
Make-upom pričamo priču, a što je make-up? Odgovor je jednostavan - boja.
Boje nam omogućavaju da izrazimo svoju osobnost, karakter, trenutno raspoloženje, stav i stil. Svoj stil također kroz godine mijenjamo: kada smo u pubertetu volimo se oblačiti i šminkati kao i omiljena pjevačica, kao najbolja prijateljica, kao model u nekom časopisu... Kada smo nešto stariji naše šminkanje određuje ukus kojeg smo s godinama izgradili. Osim toga svake godine velike kozmetičke kuće plasiraju svoje top-boje make-upa i novitete za nadolazeće razdoblje kojima jednostavno ne možemo odoljeti. U izboru make-upa odrednice će nam dati izbor odjeće koju želimo odjenuti što će pak ovisiti o prigodi i događanju koje planiramo, ali i naša osobnost i karakter koji grade naš stav i ukus.
Želim sa smiješkom viknuti;“Osobnost nikada ne izlazi iz mode, ona gradi modu!“ Jedna od naših osobnost je lice, zato ga istaknimo. Osobnost i prirodnost lica ćemo istaknuti nježnim tonovima boja koje prate osnovnu boju kože lica i sjenčanjem čime ćemo stvoriti tzv.“no make-up“.
No make-up u fotografiji
Karakteristika "no make-up" šminkanja je, kao što sam naziv kaže, da lice izgleda nenašminkano, u fotografiji je to točno određen postupak. Osnovno pravilo za šminkanje no make-upa je da se od početka do kraja šminkanja prati osnovni ton lica i da se boja nanosi sjenčanjem (nema grubih prijelaza) kako bismo istaknuli osobnost i prirodnost samog lica.
No make-up u fotografiji se vrlo često pojavljuje kao način šminkanja, iako to modelu kojeg na setu šminkamo ne izgleda tako kad se pogleda u ogledalo, šminka je itekako prisutna. Fotografiranje pogotovo studijsko (umjetna rasvjeta) zahtjeva šminku i kad želimo lice modela na fotografijama prikazati kao da ima vrlo malo ili čak i nimalo šminke. Već smo rekli da objektiv fotoaparata posve drugačije vidi od ljudskog oka, stoga moramo prevariti i objektiv i oko. No make-upom ćemo istaknuti prirodnost i osobnosti lica bez dodatnih kontriranih boja koje nam služe za mijenjane karaktera i stvaranje neke druge priče. Kad gledamo model na fotografiji kojoj izgleda nenašminkan, znajte da tu postupak šminkanja zahtjeva cijeli make-up, u pitanju je odabir boja i tehnika šminkanja kako bi nam se lice činilo posve prirodno. Fotografski modeli za takav make-up trebaju uvijek imati njegovanu i čistu kožu lica (bez bubuljica) jer ih se obično fotografira izbliza (na primjer za reklamnu fotografiju nekog kozmetičkog preparata gdje je lice u prvom planu).
Osnovni koraci se sastoje od dva do tri različita tona podloge, modulatora i boje: svijetla marelica ako je u pitanu model sa prirodnim pigmentom kože koja vuče na žuto i roze boja koja se koristi za prirodan izgled ako je osnovni ten modela roza (često je to jako svijetla put).
1. korak:
Šminkanje počinje s tri različita tona tekućeg/masnog pudera s kojim ćemo stvoriti trodimenzionalnost lica. Velik je izbor boja i tonova masnih pudera zato je najbolje osnovnu boju lica modela ispitati ili na tzv. "T-zoni" ili na vratu modela.
Savjeti:
- ako boja puti vuče na roza koristimo roze tonove- ako pigment kože modela vuče na žuto onda koristimo i takav ton podloge
- ako model ima prirodno crvenije lice neutraliziramo ga osnovnom bojom
Različiti tonovi boje podloge nam omogućavaju da istaknemo prirodni oblika lica. Fotografu takvo nanošenje pudera dok gleda lice modela kroz objektiv fotoaparata i namješta lice modela prema odgovarajućem osvjetljenju omogućava da mu crte lica uvijek budu u prvom planu neovisno o pozi i o svjetlu. Fotografu tako moj posao omogućava lakši rad sa modelom na snimanju.
Nakon nanošenja masnih/tekućih pudera ističemo lice i modulatorima. Tamni stavljamo na onaj dio lica koji želimo uvući, stanjiti, dok svijetli stavljamo na dijelove lica koje želimo istaknuti. Tim postupkom, kao što ime govori, moduliramo lice. Tako smo u ovom primjeru potamnili bočne stjenke nosa, obraze ispod jagodice sve do brade i dio brade. Na taj način smo vizualno suzili nos i lice.
3. korak:
Volim koristiti masne boje pogotovo kada se radi o no-make-upu. Nanose se spužvicom (za maske) ili prstima. Prsti i jagodice mi omogućavaju da u potpunosti iznijansiram neki ton boje od najtamnijeg tona do najsvjetlijeg. Na primjer za nanošenje rumenila dobro je imati masne boje.
Također ne smijemo zaboraviti na osnovno pravilo koje smo koristili u izboru tonova podloge, pa tako i sada u nanošenju boja. Uvijek pratimo osnovni ton kože modela.
Moji savjeti:
- ako je osnovni ten roza rumenilo će ići na roza ton
- ako je ton kože žuti prirodno će na taj ton slijediti oker prema smeđim tonovima rumenila
- u slučaju da je model tamnoput za no make-up izgled najbolje će odgovarati tonovi od marelice prema terakota-smeđim tonovima rumenila.
4. korak:
Nakon što smo dodali boje kako bi model izgleda prirodno, to sve moramo matirati. Ponavljamo postupak. Sve što smo koristili kao masnu koristimo sad i kao suhu varijantu. Puder u kamenu također nanosimo u više tonova i to laganim prijelazom iz tona u ton; gdje je svjetlije ide svjetliji ton tamo gdje smo modelu stavili tamniju boju ide tamniji ton pudera u kamenu. Rumenilo - ako ga želimo pojačati koristimo suho rumenilo u osnovnoj boji cijeloga make-upa. Suhi, tj. puder u kamenu ili u prahu je neizostavan u pripremi šminke za fotografiranje! Model ide pred reflektore i objektiv fotografa. Fotografima je neophodno da se lice modela ne sjaji, zato vizažist uvijek treba ostati do kraja seta i biti u pripravnosti kako bi modelu u bilo kojem trenutku popravio make-up.
5. korak
Kada model dođe na šminkanje prvo i osnovo dobro proučim njezino lice kako bi ustanovila koja će joj boja najbolje pristajati i kako će izgledati najprirodnije, naravno sve to ovisi i o dogovoru s fotografom i stilistom ovisno o tome što se radi i što nam je krajnji cilj. Puno faktora određuje kako će model izgledati prirodno na fotografiji.
Moj posao je da prilikom šminkanja unaprijed znam:
- koja je boja pozadina fotografije (ako uopće ulazi u fotografiju)
- kako će stilist obući model
- kakva joj je boja i dužina kose, te kakvu će frizuru imati.
O svemu tome ovisi kakav ću make-up aplicirati kako bi izgled bio "no-make-up". Tako će na primjer brinetama smeđih očiju dobro stajati smeđe boje i sjenilo na očima boje marelice jer tako lagano a neupadljivo istaknemo oči. Maskara je obavezna ali ne smijemo pretjerati. Obrve iscrtamo prirodno te na taj način uokvirimo pogled. Kod šminkanja očiju bitno je i blago sjenčanje.
6. korak:
Donji okvir licu dati ćemo šminkanjem usana. Tu možemo izabrati prirodnu boju usana tzv. boja mesa ili neke prirodne boje, aplicirati ih možemo u mat formi ili kao bezbojno sjajilo – no budite oprezni sjajilo se zna jako reflektirati na fotografiji. Što ćemo izabrati ovisi o tome što želimo postići. Tako možemo izabrati i kontra boju ruža od prirodne boje usana (boja bež-oker tzv. boja pudera) a da cjelokupan izgled modela na fotografiji ostane prirodan. Ili na primjer ako model ima jaču crvenu boju usana možemo to prirodno naglasiti nekom od crvenih-bordo-mat ruževa.
I na kraju kada na nekoj fotografiji vidite naš model nećete vjerovati da ima toliko šminke na licu jer smo postigli cilj, naš make-up izgledat će "no-make-up"! Uostalom pogledajte galeriju fotografija sa snimanja koje smo imali nakon pripreme ovog teksta.
Marija Koprtla - profesionalni vizažist
Objavljeno: 15.03.2006.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...