Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Retorika praznine
Retorika praznine: Boris Cvjetanović, Ranko Dokmanović, Ivan Posavec
Otvorenje izložbe: petak, 17. veljače 2006. u 19 sati, Mali salon, Korzo 24, Rijeka. Trajanje izložbe: 17. 2. - 19. 3. 2006. Radno vrijeme: svaki dan 10.00 – 13.00 i 17.00 – 20.00. Koncepcija i postav: Nataša Ivančević, viša kustosica MMSU
Organizacija: MMSU, Rijeka
Izložba fotografija iz zbirke Muzeja Moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, po izboru Nataše Ivančević, više kustosice MMSU, okuplja cikluse fotografija trojice hrvatskih fotografa - Borisa Cvjetanovića, Ranka Dokmanovića i Ivana Posavca. Iako različite po temi i motivu, povezuje ih ugođaj praznine i odsutnosti koji su nositelji retorike fotografske slike. Nakon prvotnog prepoznavanja prikaza nastaje druga razina čitanja fotografije – iščitavanje semantičke razine koja upućuje na različite sadržaje.
Ciklus Ocean (31 crno-bijela fotografija) Borisa Cvjetanovića, nastao tijekom boravka na južnom rtu Australije 1998., prikazuje ljepotu oceana i priobalja. Praznina kadrova, nepregledna pučina, beskrajni obzor, kontemplacija motiva te jednostavnost i mirnoća kompozicije odaju melankolično, katkad čak i tjeskobno stanje. Raster crnine i bjeline, raspon sivo-crnih tonova ovisno o količini dnevne svjetlosti, čini ugođaj stvarnim. Unatoč prisutnosti njemu intimnih osoba – žene Markite i australskih prijatelja Petera i Kerrie, oni su češće shvaćeni tek kao neutralni statisti koji u tišini i samoći promatraju nepreglednu pučinu. Vidljivi crni rub fotografije, uobičajen na Cvjetanovićevim fotografijama, govori o nedirnutom kadru i nedostatku potrebe za naknadnom autorovom intervencijom.
Ivan Posavec je dvanaest crno-bijelih fotografija pod nazivom 8.5.1980. snimio na načelu reportaže. Posavec je na dan posljednjeg ispraćaja Josipa Broza Tita, istražujući ulice i trgove Zagreba, kamerom zabilježio posljedicu globalnog stanja nacije – šest fotografija s nevjerojatnim prizorom potpuno opustjelih trgova i ulica koji zjape jezovitom tišinom i prazninom te šest fotografija s prizorima rijetkih prolaznika natisnutih ispred prodavaonica u čijim izlozima prate emitiranje sprovoda na TV ekranima. Potpuno prazne ulice suprotne su našim očekivanjima i navikama, a poznavanje društveno-političke pozadine događaja stvara kompleks značenja i smisla na fotografiji. Slikom se tako premrežuje značenje onoga što vidimo, onoga što očekujemo i onoga što znamo.
U zbirci MMSU-a nalazi se 26 fotografija riječkog fotografa Ranka Dokmanovića: rane apstraktne kompozicije iz 1977. (autorova donacija) te fotografije iz ciklusa Bratkovice - Pelješac, Zeleno, Plavo, Izlozi i Schönbrunn. Bratkovice – Pelješac, fotografije glatke morske površine i priobalja, mulića i kamenita morska dna, doimlju se poput aranžirane kompozicije, s pomno nijansiranim tonovima, oblicima i kompozicijskim odnosima. Praznina prizora u funkciji je stvaranja transcendencije koju priroda svojim savršenim oblicima implicira, a umjetnik suptilnim odabirom izdvaja iz totaliteta prizora i zaustavlja fotografskom slikom.
Nataša Ivančević
Objavljeno: 17.02.2006.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...