Proces nastajanja slike

Slika nastaje uvijek kad osvijetlimo neku površinu koja reagira sa svjetlošću

U prošlom smo tekstu pretpostavili jednostavan model nastanka slike, pri čemu smo pokušali zadržati što je moguće jednostavnije objašnjenje samog procesa kojeg koristimo u klasičnoj crno bijeloj fotografiji. Taj model nije baš u potpunosti točan jer zacrnjenje na svjetlo osjetljivog sloja nije direktno proporcionalno količini svjetla koje padne na nju. Ovim ćemo se aspektom baviti kasnije kad prvo savladamo osnovne termine i shvatimo procese koji su zaslužni za nastanak slike. Mnogo ćemo toga u ovim početnim tekstovima pojednostaviti kako bi vam bilo što je moguće jasnije. Kad usvojite postupke i shvatite procese početno ćemo znanje nadograđivati prema potrebama.

Slika nastaje uvijek kad svjetlost obasja neku foto-osjetljivu površinu. Mehanizmi nastanka su različiti, a površina osjetljivih na svjetlost ima svakojakih. Često ih srećemo u životu, ali o njima uopće ne razmišljamo na fotografski način. Međutim ima ljudi koji razmišljaju drugačije. Od mnoštva materijala koji su osjetljivi na svjetlost jedan vrlo zanimljiv je trava. Sunčeva svjetlost u travi proizvodi klorofil - osunčana trava je uvijek zelena. Više svjetla jednako više klorofila, jednako više boje. I tako se dosjetili ljudi, posadili travu na ravne ploče, osvjetljavali je u potpunom mraku projekcijom negativa i dobili su pozitiv - pravu pravcatu sliku na travi.

© Heather Ackroyd i Dan HarveyProjekt su osmislili britanski umjetnici Heather Ackroyd i Dan Harvey. Sjemenke trave nanesu se na platnene panoe na kojima se prime i sretno rastu. Za cijelo vrijeme njihovog rasta panoi se drže zamračenoj prostoriji i osvjetljavaju uz pomoć projektora u trajanju 12 sati dnevno, kroz period od 7-10 dana. Tri takva panoa su prošle godine bila postavljena na Wimbledonu. Iako je ovdje prikazana mala sličica tih panoa, stvarna im je visina otprilike 3 metra.

Sličan su eksperiment napravili studenti sveučilišta Cornell, na odjelu hortikulture. No ipak nisu bili tako uspješni jer su dopustili travi da prvo izraste i bude do kraja zelena.

Ova zanimljiva ideja pomoći će nam u definiciji nekih osnovnih fotografskih procesa. Ovim procesom nastaje direktna slika, vidjet ćemo kasnije da u klasičnoj fotografiji proces nije tako jednostavan, no ipak tu ima elemenata koje ćete jednostavnije razumjeti pa će nam pomoći u razumijevanju crno bijele fotografije.

Kad je slika formirana, spremna je za izlaganje. No evo problema, trava je i dalje osjetljiva na svjetlost, pa kod predstavljanja slike javnosti dijelovi koji su izrasli bez svjetla i koji su blijedi i žuti, a ne zeleni, započinju dobivati zelenu boju. U sljedećih nekoliko dana, a točan vremenski period ovisi o tome koliko je intenzivna svjetlost kojoj je trava izložena, slika će u potpunosti nestati.

Slična se pojava događa i kod fotografije - sliku koju smo napravili treba na neki način obraditi da dijelovi koji nisu dobili ekspoziciju, odnosno nisu osvijetljeni, postanu neosjetljivi na svjetlost. Taj se proces naziva fiksiranje i on omogućava da nam slika postane trajna.

© Heather Ackroyd i Dan Harvey

Heather Ackroyd i Dan Harvey također su tražili način da zaštite svoje slike, no proces fiksiranja ubija travu i ona se osuši. Slika opet nestane. No tu je u pomoć priskočilo genetičko inženjerstvo. Englezi su jako ponosni na svoju travu, pa su tražili način da ona zadrži svoju zelenu boju i nakon smrti, te su stvorili genetički modificiranu sortu trave koju su nazvali Stay-green. U tom tipu trave klorofil ostaje zaštićen u stanici i ne raspada se tako brzo pa trava zadržava zelenu boju čak i nakon što se osuši, idealno rješenje za zelene travnjake snobovskih kućevlasnika, nogometnih stadiona, ali i za naše umjetnike koji odmah nakon nastanka slike sušenjem ubiju travu (još u mraku) te tako dobiju medij koji čuva sliku i do nekoliko godina. Naravno da su za dugovječnost takve slike važne kvaliteta i trajnost podloge na koju je trava "posijana", te zaštita od plijesni i ostalih mikroskopskih organizama koje se hrane travom i podlogom.

Cijela ova priča poslužila nam je da na zanimljiv način pokažemo da proces nastajanja slike treba shvatiti u znatno širem kontekstu od digitalne i analogne fotografije.

Da sliku koju smo snimili treba napraviti neosjetljivom na svjetlo i na taj način osigurati njezinu dugovječnost - taj se proces u klasičnoj fotografiji zove fiksiranje, u digitalnoj kvantizacija i digitalizacija.

Da možda postoje i drugi elementi koji mogu s vremenom degradirati sliku ili njezin nosač i tako nas ostaviti s oštećenim originalom ili čak i bez slike koju smo snimili.

Te da su neke supstance jako osjetljive na svjetlo tako da su u mogućnosti registrirati sliku u tisućinki sekunde, dok drugima koje su manje osjetljive treba i do 120 sati osvjetljavanja kako bi na njima nastala kvalitetna slika. Ovo je koncept koji je doveo do mjerenja osjetljivosti na svjetlo, koja je na kraju brojčano izražena kroz ISO vrijednosti.

Kategorija: 
Crno-bijela fotografija

Objavljeno: 08.12.2009.