Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Papiri za tintni ispis
Nikad u povijesti fotografije fotograf nije imao tako bogatu paletu papira za izradu fotografija
Tintni je ispis modernom fotografu donio u povijesti nezabilježene mogućnosti za konačnu prezentaciju radova. Osim mogućnosti jednostavne izrade velikih povećanja tu je i cijeli niz podloga te bogata paleta papira na koju je moguće ispisati fotografiju. Ljepota tintnog ispisa je upravo u tome što za izradu fotografije možemo koristiti bilo kakav papir. Naravno da će slika, ovisno o tome koji smo papir koristili, biti različita po kvaliteti, trajnosti i osjetljivosti na manipulaciju. Stoga je kod odabira papira potrebno uskladiti sve parametre kako bi konačan rezultat bio onakav kakvog želimo postići.
Povijesno gledajući tipovi papira za izradu fotografija bili su poprilično ograničeni. Negdje tijekom bavljenja analognom fotografijom osjetio sam se poprilično sputan time što imam na raspolaganju samo dvije vrste papira, klasičan i plastificiran, a u svakoj vrsti samo 3 tipa površine: sjajnu, kristal i mat. Ne bih se ovdje previše zadržavao na tim papirima jer ću ih detaljno opisati u rubrici Crno-bijela fotografija, no htio bih ipak ukratko opisati načine na koje sam zaobišao ta ograničenja. Kupovao sam različite podloge i papire namijenjene slikarima i na njih prenosio fotografsku sliku različitim tehnikama, crno-bijelu tehnikom tekuće emulzije, sliku u boji tehnikom transfera fotokopije u boji. Čak sam uspio napraviti kombinaciju te dvije tehnike i tako dobiti fotografije koje imaju na istom papiru crno bijelu sliku i sliku u boji. Sve je ovo imalo smisla prije nego što je u fotografiju došao naš omiljeni program zvan Photoshop i naš omiljeni način izrade fotografije - inkjet print odnosno tintni ispis, kako ga od milja zovemo na hrvatskom.
Ostavimo sad po strani model pisača i vrstu tinte koju on koristiti bez obzira na njih karakter ispisane slike uveliko će ovisiti i o tipu papira, vrsti i kvaliteti te teksturi podloge i površine papira. Tekstura površine papira daje važan doprinos konačnom izgledu fotografije. Kod pripreme fotografije za ispis upravo su tekstura i reflektivnost površine nešto što je gotovo nemoguće simulirati na monitoru i ono što osigurava individualnost papira kao medija.
Hahnemuhle lepeza papira i platna u kojoj je prikazan samo dio njihovih proizvoda.
Papir je nosač slike, odnosno kod tintnog ispisa najčešće nosač sloja koji apsorbira tintu jer vrlo rijetko printamo direktno na papir. No umjesto na papir printati se može na različite druge materijale, u tom se slučaju za njih koristi zajedničko ime supstrat. Iako možemo koristiti različite materijale u najširoj se upotrebi zadržao papir, a u novije vrijeme sve se više upotrebljava i platno. Za to ima više razloga, papir ima bar tri važne karakteristike koje ga izdvajaju od ostalih supstrata. Jedna je mehaničko svojstvo papira koji ima najbolji odnos čvrstoće, elastičnosti, debljine i težine. Drugo važno svojstvo papira je da je kemijski neutralan, ne oštećuje sliku niti s njom reagira na način da dolazi do njezine promjene. Treće svojstvo je njegova trajnost kao podloge koja je dokazana kroz povijest.
Možda jedina mana koju možemo pripisati papiru je da je skup. Kvalitetan papir koji se koristi za potrebe tintnog ispisa i koji zadovoljava sve navedene kriterije višestruko je skuplji od sintetski proizvedenih materijala. Jedan od razloga za tako visoku cijenu je ograničenost kvalitetnih prirodnih izvora koje smo praktično devastirali. U potrazi za novim izvorima kvalitetnih podloga neki se proizvođači okreću prirodnim resursima koji su znatno manje ugroženi i brže se i efikasnije obnavljaju. Tako tvrtka Hahnemuhle koja spada u sam vrh proizvođača vrhunskih papira za tintni ispis proizvodi papire na bazi bambusa i šećerne trske. I bambus i šećerna trska spadaju u porodicu trava te za razliku od drveća rastu brzo i spadaju u obnovljive izvore prirodnih vlakana, štoviše za papir na bazi šećerne trske koristi se materijal koje se nakon proizvodnje šećera tretira kao otpad. U Hahnemuhle proizvodnoj lepezi ta dva papira nose naziv Bamboo i Sugar Cane.
U terminologiji foto papira značajna su još dva pojma "rag" - (krpa, dronjak) i "baryta". Rag, koji se u Hahnemuhle nomenklaturi naziva Photo Rag zapravo označava da je baza papira napravljena od pamučnih i/ili lanenih vlakana, najkvalitetnije, najbolje i najskuplje sirovine za papir. Baryta označava da se između papira i nosača tinte nalazi sloj barij sulfata - to je isti materijal koji se koristio u proizvodnji najkvalitetnijih klasičnih crno-bijelih papira, a koji donosi novi stupanj kvalitete slike i sliku koja sve više podsjeća na klasičnu crno-bijelu fotografiju nastalu mokrim razvijanjem u tamnoj komori.
Usporedba površine i boje papira Photo Rag i Bamboo - topli tonovi Bamboo papira pogoduju određenim tipovima crno-bijele fotografije, taj je papir po značajkama tonaliteta sličan kloridnim i kloro-bromidnim papirima iz tamne komore.
Damir Tiljak
Objavljeno: 18.02.2010.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...