Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Kadar
Kadar je prostor omeđen okvirom u kojem se vizualizira neka pojava ili radnja.
Naša vizualna percepcija svijeta nije ograničena okvirom, nema rubova koji u nju unose diskontinuitet. Kad u ruke uzmemo fotoaparat ili kameru mi bilježimo samo jedan isječak prostora. Svijet gledan kroz objektiv nužno smještamo u okvir. Pri tome smo slobodni pomicati taj okvir na način na koji smatramo da nam najbolje odgovara za prenošenje vizualne informacije koja se nalazi pred našim objektivom. Taj se proces naziva kadriranje, a njegov rezultat je kadar. Kadar je prostor omeđen okvirom u kojem se vizualizira neka pojava ili radnja.
Ako čitate tekstove o fotografiji s engleskog govornog područja zasigurno ste primijetili da se u njima prilikom određivanja kompozicije često koristi izraz framing, to je zapravo kadriranje. Kadriranjem podešavamo granice slike i kompoziciju. Kadar, okvir i kompozicija međusobno su povezani. Pogledajmo nekoliko primjera. Prva je slika tipična za osobe koje ne obraćaju pažnju na detalje. Tako funkcioniraju početnici, njih fotografija toliko fascinira da se uglavnom koncentriraju na objekt kojeg fotografiraju. Ne obraćaju pažnju na pozadinu, okolinu ili prednji plan, najčešće ne paze ni na to kako je objekt osvijetljen. U ovom slučaju napravljena je tipična početnička greška, predmet izrasta iz glave modela, a pozadina je nakrcana nepotrebnim detaljima.
Na drugoj je slici promijenjena poza modela, a ponešto je promijenjen i kadar, odnosno promijenjena je pozicija s koje je fotograf snimao i visina aparata. Time se izbjegla zastava koja izlazi iz glave, razglasni stup koji izrasta iz ramena, crveni objekt uz desni rub slike koji zbog kolorističkog kontrasta "bode oči" odnosno privlači pogled i veći dio stupa koji dominira prednjim planom. Na ovoj slici jednostavno se može izvršiti i drugi postprodukcijski "framing" odnosno rezanjem desnog ruba slike ili kako to popularno volimo kazati "kropanjem" možemo ukloniti i ono malo stupa koji se pojavio u slici. Iz ovog možemo izvući zaključak da se, bar kad je fotografija u pitanju kadriranje može primijeniti i u kasnijoj fazi obrade, zadan je novi okvir slike, isječak prostora i odnosi unutar okvira su se promijenili. Kod snimanja videa ili filma tako što nije moguće.
Na trećoj je slici kadrirano tako da su svi problemi riješeni. Povećanje žarišne duljine objektiva zamutilo je pozadinu i ono malo pozadinskih objekata koji su ostali u kadru, odnosno unutar okvira. Model u potpunosti dominira slikom, nema više nepotrebnih smetnji, štoviše odabirom kutova i smjerova pažnja je u tolikoj mjeri usmjerena na model da fotografija u potpunosti funkcionira čak i bez direktnog kontakta očima, odnosno bez potrebe da model gleda u objektiv fotoaparata. Sve se promijenilo, kadar, kompoziciji međusobni odnosi, a to je stoga jer svi ti elementi egzistiraju u neposrednoj vezi.
Objavljeno: 19.12.2005.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...