Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Orijentacija fotografije
U fotografskoj kompoziciji postoje određene zakonitosti koje slijedimo prilikom gledanja i koje djeluju na način na koji doživljavamo fotografiju.
Zanimljiv primjer možemo naći u priči vezanoj uz snimanje filma Machbet. Redatelj Roman Polanski koji je radio na ekranizaciji izuzetno nasilne verzije ovog Shakespeareovog djela trebao je snimiti scenu u kojoj skupina vojnika ulazi u kadar marširajući. Unatoč mnogobrojnim ponavljanjima nikako nije uspio postići da ta scena izgleda dovoljno zastrašujuće. Iznenada je shvatio da konstantno snima tako da vojnici u kadar ulaze
s lijeva na desno, što se poklapa s načinom
kako smo naučili gledati sliku; s lijeva na desno,kao što i pišemo. Prilikom sljedećeg snimanja iste scene vojnici su u kadar ušli s desna na lijevo, to je poremetilo uobičajenu ravnotežu i stvorilo u gledateljima osjećaj napetosti.
Neke fotografije, uglavnom one koje prikazuju horizont jednostavno moramo prezentirati na ispravno orijentiran način, no neke nam daju slobodu da sami odredimo orijentaciju i tako utječemo na dojam koji fotografija
ostavlja. Uzmimo za primjer fotografiju odbačene boce.
Fotografija u kojoj je boca smještena u donjem lijevom
dijelu ostavlja dojam mirne boce na pločniku.
Fotografija u kojoj je boca smještena u gorenjem desnom kvadrantu unosi neki nemir u gledatelja, boca ostavlja dojam kao da nije stabilna, kao da će pasti, otkotrljati se u donji dio slike. Ovakav dojam dobivamo ne samo zbog toga što je boca na višoj poziciji, nego i zato što je boca oblikovana tako da djeluje kao strelica kojoj vrh pokazuje smjer. Na prvoj fotografiji taj je smjer za nas logičan, s lijeva na desno, na drugoj pak fotografiji
on je suprotan usvojenim konvencijama.
Treći dio fotografije je dio pločnika na kojem se boca nalazi. Na prvoj fotografiji on je širi u donjem dijelu, što ostavlja dojam stabilnosti, no na drugoj i on izgleda kao da će pasti, jer ga poimamo kao nagnutog i samim tim nestabilnog. I tako ista fotografija ostavlja dva potpuno različita dojma, prva djeluje mirno, nepokretno i stabilno, a druga nemirno i nestabilno, kao da će se sve na njoj pokrenuti. Takva fotografija unosi nemir u gledatelja,
a fotograf će odlučiti kakav efekt želi postići
prezentirajući fotografiju na jedan ili drugi način.
Objavljeno: 03.01.2006.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...