Osobni prostor

Opće je prihvaćen koncept nevidljivog ali za nas stvarnog prostora koji definira granice u kojima prihvaćamo neko vanjsko djelovanje.

Psiholozi su napravili niz eksperimenata kako bi definirali taj prostor. To je zamišljeni mjehur koji nas okružuje. Njegova veličina ovisi o situaciji, kulturnom okruženju u kojem je osoba odrasla, odgoju i osjetilima koja su uključena u njegovo definiranje. Evo kako se konkretna situacija održava na taj prostor; u praznoj čekaonici sjedi zgodna djevojka, ulazi muškarac i iako je čekaonica u potpunosti prazna sjeda u stolicu pored nje. Reakcije su različite, neke se djevojke osjećaju neugodno, postanu nemirne, ali ne poduzimaju ništa; neke se dignu i sjednu na drugu stranu čekaonice, a pojedine reagiraju tako žestoko da muškarcu opale šamar. U svim je slučajevima njihov osobni prostor bio ugrožen. Kad je eksperiment ponovljen u situaciji pune čekaonice reakcije nije bilo što nam govori da je taj prostor prilagodljiv.

© Fot-o-grafitiU ovim je primjerima mjeren prostor tjelesnog kontakta.
Nas zanima prostor koji određuje osjetilo vida.

Evo kako je on definiran:

30 – 45 cm.............intimni prostor
45 - 120 cm............privatni prostor
1,2 – 3,5 m.............društveni prostor
iza 3,5 m................javni prostor

Većina fotografa u trenutku pritiska okidača zapravo ne zna gdje će i kako fotografija biti predstavljena drugim osobama, a to treba uzeti u razmatranje. Možemo reći da svi ljudi, osim možda onih koji su izrazito dalekovidni, prilikom čitanja unose časopise u svoj intimni prostor, tako da će fotografija koja je namijenjena magazinu biti percipirana iz tog prostora. Fotografije na izložbama promatramo iz privatnog prostora, negdje na granici privatnog i intimnog dolazi monitor, dok gledanje televizora i reklamnih postera obavljamo iz društvenog prostora. Odlazak u kino ili jumbo plakat donose percepciju slike iz javnog prostora. Veličina slike i udaljenost s koje gledamo utječu na percepciju i naš odnos sa slikom. Tako fotografija koja može savršeno funkcionirati u magazinu može biti potpuni promašaj na reklamnom panou i obratno. Fotografije snimljene za gledanje u privatnom prostoru uglavnom pokušavaju direktno komunicirati s gledateljem, dok one koje su pripremljene za gledanje iz daljine koja pripada javnom prostoru nemaju tu tendenciju.

Kategorija: 
Estetika fotografije

Objavljeno: 19.01.2006.