Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Savjeti za početnike
Sve slike nose u sebi simboliku, pa tako i portret. Naš um asocijacijama povezuje pohranjene simboličke ikone i trenutno viđenje.
No nije svaka simbolika svima ista. Žena koja pruža jabuku nama može biti asocijacija na prvi grijeh, Adama i Evu, dok ta ista slika nekome u Japanu ili Indiji može asocirati nešto u potpunosti drugačije. Asocijacije dolaze i iz ostalih dijelova slike, kao što su na primjer boja pozadine ili rasvjeta. Zelena je boja relaksirajuća, odmara oči, crvena pobuđuje na agresiju. Simbolika portreta može biti i vrlo direktna, postoji li pri dnu slike broj, on simbolizira policijski dosje, a kapljice znoja na licu sportaša nadljudske napore.
Kako unutar tolikih parametara postići ono optimalno osnovna je problematika svakog fotografa koji se odlučio na snimanje portreta. Neki fotografi imaju sposobnost brzog hvatanja suštine, nekima je potreban studiozan pristup. Nakon svega još se treba pobrinuti za rasvjetu i ostale tehničke detalje, a osobe koje snimamo često treba i voditi kroz snimanje, evo stoga nekoliko savjeta kako pojednostaviti proces snimanja.
Neki foto priručnici preporučaju da se napravi serija snimaka na prazno, bez filma u aparatu, kako bi se portretirana osoba opustila pred fotoaparatom, no ponekad je bolja potpuno suprotna taktika. Osobi koju snimate kažite da u aparatu nema filma i da samo škljocate na prazno kako bi se ona navikla na fotoaparat i rasvjetu, a u aparatu neka ipak bude film. Kad je osoba koju snimate uvjerena da je u pitanju samo zagrijavanje obično je opuštenija nego kad je svjesna da će nakon pritiska okidača ostati zabilježena na filmu. Ponekad upravo taj prvi film daje najbolje fotografije jer je model u potpunosti prirodan i opušten.
Osoba koju snimate bit će opuštenija ako ima povjerenje u fotografa i u njegovu viziju onoga što radi. Pokaže li fotograf nervozu ili nespretno rukuje fotoaparatom, petlja po kontrolama, stalno se predomišlja oko postave rasvjete i općenito djeluje nesigurno portretirana će osoba to osjetiti, izgubiti smirenost i povjerenje, postati nervozna i ukočena. Zato je od primarne važnosti da fotograf samouvjereno i sigurno rukuje opremom koju koristi. Nikad se nemojte upuštati u snimanje portreta sa posuđenim ili novo kupljenim fotoaparatom te studijskom opremom koju ne znate podesiti. Sve što koristite mora vam biti blisko i poznato. Za portret ne trebaju skupi fotoaparati sa stotinjak programskih funkcija, važnije je samopuzdanje koje iskazujete.
Prilikom snimanja ne gledajte konstantno u tražilo, zahvatite malo širi kadar i koristite daljinsko okidanje, žičani okidač ili neki njegov ekvivalent. Na taj način možete ostvariti dobru komunikaciju s modelom, kontakt je neposredniji a sitne promjene izraza lica uočljivije nego prilikom gledanja kroz tražilo kada gledate umanjenu sliku. Kod ovakvog načina snimanja dolaze do izražaja prednosti srednjeg i velikog formata jer će zbog šireg zahvata scene portret biti manji te će zahtijevati dodatno povećanje prilikom izrade fotografija.
Za snimanje portreta često se koriste različiti filtri koji omekšavaju sliku i daju specijalne efekte ili se koriste objektivi koji daju mekaniju sliku. Dobro je koristiti dugožarišne objektive koji lagano komprimiraju udaljenosti. Najčešće se portretnim objektivima smatraju objektivi žarišne duljine dvostruko duže od dijagonale negativa i velikog otvora zaslona. Osim što komprimiraju sliku oni omogućuju optimalnu udaljenost snimanja pri kojoj fotograf neće ugroziti privatnost modela svojom blizinom, a neće biti ni toliko udaljen da ne može komunicirati. Svakako izbjegavajte snimanje portreta kratkožarišnim objektivima jer će izobličiti lice, pogotovo nos koji će izgledati veći i duži. Taj se efekt može izbjeći ako se udaljite od modela no onda će slika osobe biti toliko sitna da će snimanje portreta izgubiti smisao.
Oči su ogledalo duše, sve na portretu smije biti izvan zone oštrine osim očiju jer oči su ono što će svatko tko gleda fotografiju prvo pogledati. U očima se također reflektira rasvjeta koju koristimo. Ako snimamo s jednoličnom difuznom rasvjetom dobro je imati malo spot svjetlo koje ćemo usmjeriti prema očima kako bi se u njima pojavio karakteristični sjaj. Taj sjaj daje životnost osobi koju snimamo.
Objavljeno: 02.01.2006.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...