Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Gdje se nalazi boja
Gdje se zapravo nalazi boja? Kako ona nastaje?
Postoje tri različita objašnjenja:
1. boja je svojstvo objekta
jabuke su zelene, limuni su žuti, jagode su crvene kao što vidimo boja je ugrađena u predmete
2. boja je svojstvo svjetla
objekti reflektiraju svjetlo, odnosno apsorbiraju jedan dio spektra, a reflektiraju drugi, pod plavim svjetlom kada u spektru nema crvene boje jagoda nema što reflektirati pa izgleda crna, boja je dakle ugrađena u svjetlo
3. boju stvara promatrač
boja nastaje tek u promatračevom vidnom sustavu, ako je on ne može stvoriti boje nema, tako daltonisti koji imaju specifičan vidni sustav ne mogu vidjeti boje, za njih svijet postoji smo u nijansama sivog
Ispravan odgovor na naše pitanje je kombinacija sva tri objašnjenja jer svi navedeni uvjeti moraju biti ispunjeni da bismo mogli razgovarati o boji i ispravno je percipirati. Boja nastaje kao posljedica interakcije izvora svjetla, objekta i promatrača. Doživljaj boje nastaje u promatraču, a pobuđuje ga svjetlost koja je nastala refleksijom s promatranog objekta, no samo one boje koje su zastupljene u spektru svjetlosnog izvora mogu se uočiti i fotografirati.
U praksi se prve dvije stavke mogu realizirati na mnogo načina: refleksijom, apsorpcijom, disperzijom, interferencijom, difrakcijom, raspršenjem, fluorescencijom, električnim izbojom i termičkim zračenjem.
Dva su slučaja posebno bitna za fotografiju:
1. selektivna refleksija svjetla - uzrok je boje neprozirnih objekata; takvi objekti zadržavaju svoju boju samo u prisustvu bijelog svjetla. Nedostaje li u svjetlu neka od primarnih boja koju objekt reflektira, njihova obojenost se mijenja. Pogledajte sliku utikača. Pri normalnom svjetlu chinch utikači su crvene i crne boje. Crni apsorbira sve boje spektra podjednako, crveni apsorbira sve osim crvene, koju reflektira. Uklonimo li crveni dio spektra i takvim svjetlom osvijetlimo utikač on će izgubiti boju jer u spektru nedostaje dio kojeg reflektira. Ovo nam je bitno jer se spektar svjetla pod kojim snimamo može znatno razlikovati, ne baš ovako drastično kao na našem primjeru, ali dovoljno da boje ne izgledaju prirodno.
2. selektivna apsorpcija svjetla - uzrok je obojenja prozirnih i prozračnih objekata; stavimo li ispred "bijelog" svjetla neku obojenu prozirnu foliju nakon prolaska svjetlo ima boju folije. Uzmimo za primjer da je folija crvene boje, ona tada apsorbira sve valne duljine spektra osim crvene, koju propušta, te je svjetlo nakon prolaska kroz foliju crvene boje. Ovu pojavu koristimo za dobivanje svjetla u boji na najjednostavniji način, pomoću različitih filtara. Na rasvjetu stavljamo tzv. želatinske filtre, prozirne folije u boji koje mijenjaju boju svjetla. Na filtrima za tamnu komoru koristimo staklo na koje je nanesen sloj boje. Na objektivima koristimo najkvalitetniji mogući filtar, staklo u boji.
Objavljeno: 04.01.2006.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...