Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Iskoristite sjenu
I sjena je dio fotografije, te je kao takvu treba iskoristiti.
Promotrite li pažljivije bogatu ponudu različitih magazina izloženih na kioscima primijetit ćete da se na većini naslovnica nalaze portreti, promotrite ih malo bolje i ustanovit ćete da skoro sve te fotografije nemaju niti jedne sjene, a ako se na nekoj i nalazi pokoja sjena ona se ukazuje sasvim stidljivo i potpuno nenametljivo. Možemo se složiti da sjene na licu ne djeluju laskavo osobi koju snimamo, pa je jedan od ciljeva modne, portretne i reklamne fotografije smanjiti sjene na minimum i u potpunosti ih omekšati.
Pravila koja su uvriježena za određeno područje fotografije neprimjetno skliznu u druga područja i postanu trendom pa je u ovo naše vrijeme sjena gotovo protjerana s fotografije, a upravo ona daje fotografiji dubinu, dramatičnosti i dinamiku, kao što se vidi na primjeru fotografije ružine latice, samo jedna jedina latica, uz pomoć igre svjetla i sjene daje osjećaj prostora i dubine.
Sjena projicirana na pozadinu daje osjećaj dubine, ako je sjena blizu objekta kojeg snimamo jasno je da je taj objekt postavljen blizu pozadine, veća udaljenost pozadine od objekta snimanja dat će izraženiju prostornost jer će razmak između objekta i njegove sjene sugerirat dubinu prostora. Sjena može biti vrlo efektan dio fotografije, uostalom ona je omeđena svjetlom ili možda ona omeđuje svjetlo. Efekt ovisi o promatraču, no sjena definitivno zaslužuje svoje mjesto na fotografijama,
zato je nemojte protjerati samo zbog toga što je to u modi.
To naravno ne znači da sjenu ne treba kontrolirati, ograničiti je na određeno područje i usmjeriti na potreban način, a upravo su to vještine koje treba savladati kad se na fotografiji pojavi sjena, pa je i nedostatak baratanja tim alatima jedan od razloga zašto je sjena protjerana iz fotografije, ako je nema ne moramo se njome baviti, što je definitivno kraći i lakši put ka konačnoj fotografiji. Sjena je na fotografiji punopravan kompozicijski element zauzima određeni prostor i taj prostor moramo
uskladiti s ostatkom fotografije.
Sjenu treba kontrolirati kao što kontroliramo i svjetlo. Smanjujemo joj intenzitet reflektirajućim plohama, dodajemo dubinu materijalima i plohama koji ne propuštaju svjetlo ili ga djelomično propuštaju. Stvaramo je preprekama, postavljanjem šablona na rasvjetu ili ispred rasvjete.
Između izvora svjetla i predmeta snimanja postoji prostor koji može poslužiti za oblikovanje sjene na isti način kako što oblikujemo svjetlo. Postavimo li između izvora svjetla i objekta snimanja prepreku i ona će napraviti sjenu, pomicanjem prepreke možemo podesiti da se sjene djelomično ili potpuno preklapaju. Prepreka bliža izvoru svjetla imat će raspršeniji rub od one koja je bliže pozadini odnosno objektu snimanja. I na kraju sjenu definiramo odnosima izvora svjetla, objekta snimanja i pozadine jer osvjetljavanje pozadine ili blokiranje svjetla koje na nju pada jednako je važan element fotografije kao i kontrola svjetla koje obasjava objekt snimanja, a ne smijemo zaboraviti niti udaljenost i oblik pozadine te teksturu pozadine i podloge, sve su to važni čimbenici postave koji djeluju na konačan
dojam koji ostvaruje fotografija.
Damir Tiljak
Objavljeno: 15.05.2007.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...