Fotografija je prepuna pravila koja bi...
Zaslon i kvaliteta slike
Kako odrediti otvor zaslona na kojem je slika koju daje vaš objektiv najdetaljnija i najoštrija
U fotografiji postoji nepisano pravilo da objektiv daje najoštriju sliku kad zaslon zatvorimo za dvije do tri vrijednosti od maksimalnog otvora. No to je zapravo empirijski pravilo za format 135 (35 mm format) i može se bitno razlikovati od sustava do sustava i od objektiva do objektiva.
Za kvalitetu slike zapravo nije bitan f broj nego stvarni promjer otvora zaslona. Uzrok tome je pojava koja se zove ogib ili difrakcija, a ona ovisi o odnosu valne dužine svjetla i promjera rupice kroz koju svjetlo prolazi. Većina fotografa razmišlja i dalje u relacijama vezanim za 35 mm format, jer to je još uvijek najrasprostranjeniji format i o njemu se najviše polemizira. Još jedan razlog zašto se o njemu toliko govori je što je on zapravo granični format. Što to znači? U tom je formatu moguće dobiti dovoljno kvalitetnu fotografiju za potrebe izložbenog povećanja (30 x 40 cm) ili tiska, npr. naslovne stranice magazina, ali isto tako i fotografiju koja neće zadovoljiti te uvijete. To je dakle najmanji format koji daje ozbiljne rezultate, pa ga se mnogi ljubitelji fotografije drže kao optimalnog po jednostavnosti korištenja i kvaliteti koju daje u odnosu na cijenu. Pa ipak 35 mm format daje zadovoljavajuću kvalitetu samo ako se radi u optimalnim uvjetima i s kvalitetnom optikom. Kod formata većih od 35 mm (srednji format) razlika u kvaliteti između vrhunske i dobre optike će također biti vidljiva, ali u oba će slučaja sustav proizvesti fotografiju koja je tehnički upotrebljiva, kod 35 mm formata ta razlika u optičkoj kvaliteti može značiti razliku između upotrebljive i neupotrebljive fotografije u tehničkom i komercijalnom smislu. Ovo je i jedan od razloga zašto se toliko raspravlja o tehničkim aspektima vezanim uz 35 mm format dok se o istim aspektima srednjeg formata vodi daleko manje rasprava.
Pojavom digitalne fotografije nekako se sve okrenulo na čudan način, formati su postali još manji, a znanje, ne samo korisnika, nego i novih gurua digitalne fotografije izuzetno upitno. Tako sam nedavno u respektabilnom fotografskom magazinu, jednom od vodećih na britanskom tržištu, čitao rubriku pitanja čitatelja. Pita čitatelj zašto njegov kompaktni digitalni aparat nema otvor zaslona manji od f/8, taj otvor zaslona ne omogućava mu da za sunčanih dana dovoljno smanji brzinu zatvarača kako bi mu na primjer voda koja se kreće dobila lagano zamućenje. Odgovor eminentnog stručnjaka, koji njegov urednik bez imalo pogovora pušta u tisak naprosto je zapanjujući. Prema njemu otvor zaslona služi isključivo za kontrolu dubinske oštrine (kako se čini ekspozicija s tim nema neke veze, to je izgleda usputna pojava koja nastaje promjenom otvora zaslona), a kako je na kompaktnim digitalnim aparatima zbog male veličine senzora dubinska oštrina višestruko veća, nema potrebe za malim otvorima zaslona (to su oni koji imaju veliki f broj). Kako kaže njihov stručnjak f/8 ima već toliko veliku dubinsku oštrinu da veća nije potrebna!!??
Iako se čini da s navedenim primjerom nema nikakve veze slična se problematika često javlja na news grupama i forumima u obliku pitanja o razlikama između kompaktnog digitalnog foto aparata s objektivom svjetlosne jačine 1,8 i 2,8 i ima li smisla kupovati aparat s većim otvorom zaslona? Kako bi zorno odgovorili na oba pitanja vezana uz otvore zaslona napravili smo seriju testnih fotografija aparatom Olympus C-5050 pri stvarnoj žarišnoj duljini od 21,3 mm s različitim otvorima zaslona. Maksimalni je otvor pri toj žarišnoj duljini f/2,6 dok je minimalni otvor f/8. Rezultate možete pogledati na priloženoj slici.
Vidljivo je da su najbolja oštrina i razlučivost slike postignuti pri f/4 i da se daljnjim zatvaranjem zaslona kvaliteta u tim segmentima počinje gubiti. Razlog je već spomenut efekt difrakcije. Kod kompaktnih digitalnih foto aparata s malim senzorima stvarni promjeri zaslona su izuzetno mali pa često čak i s maksimalno otvorenim zaslonom objektiv radi u području u kojem je difrakcija izražena i utječe na kvalitetu slike.
Kako pronaći optimalni zaslon, onaj pri kojem objektiv daje najdetaljniju i najoštriju sliku? Jednostavno, preuzmite testnu metu s naših stranica, ispišite ju na pisaču visoke rezolucije i snimite seriju fotografija poput ovih koje smo priložili. Pri tome, ako imate zum objektiv napravite testove za različite žarišne duljine, barem tri, najkraću, najdužu i onu koja se nalazi otprilike u sredini. Pažljivo pregledajte fotografije i uočit ćete koji je otvor zaslona optimalan za vaš objektiv. Prilikom fotografiranja obavezno koristite stativ, ako ga nemate aparat postavite na čvrstu podlogu i okidajte s daljinskim upravljačem ili na funkciji okidanja s vremenskom zadrškom. Također pazite da aparat i meta budu dobro postavljeni odnosno da su ravnine horizonta istovjetne. Ako su linije testne mete snimljene pod nekim kutom možete imati problema prilikom očitanja, pogotovo kod digitalnih aparata.
Ako vam se ne da baviti konkretnim eksperimentom možemo cijelu problematiku obraditi i teorijski. Podatak od kojeg krećemo je da su mjerenja na vrlo kvalitetnim objektivima od 50 mm za format od 35 mm pokazala da je u većini slučajeva slika najoštrija kad je zaslon postavljen na vrijednost f/8. Poznato je da kvaliteta slike koja uključuje kontrast, oštrinu, rezoluciju, izobličenje i neke vrste aberacija raste ako zatvaramo zaslon na objektivu. Razlog je tome što je rubove objektiva teško korigirati na sve probleme i što kod potpuno otvorenog zaslona dolazi do interakcije svjetla sa stjenkama objektiva. No zaslon ne možemo proizvoljno zatvarati kako bi povećali kvalitetu slike jer u određenom momentu dolazi do porasta difrakcije. Možemo dakle zaključiti da je f/8 kod 50 mm objektiva optimalan po pitanju difrakcije. U daljnjem razmatranju nećemo uzimati u obzir sve ostale probleme koje može imati određeni objektiv, bavit ćemo se samo difrakcijom. Podsjetimo se: žarišna duljina objektiva podijeljena s promjerom zaslona daje f broj. Koliki je dakle stvarni promjer optimalnog zaslona. Dobit ćemo ga ako žarišnu duljinu podijelimo s f brojem. Rezultat je 6,25 mm.
U tablici su prikazane vrijednosti f broja koje imaju objektivi različitih žarišnih duljina kad promjer zaslona iznosi 6,25 mm, odnosno koji je f broj optimalan po pitanju difrakcije za pojedine žarišne duljine. Za one kojima sve ovo nije jasno pokušat ćemo dati jednostavno objašnjenje - ako je stvarna vrijednost žarišne duljine objektiva, dakle ne ekvivalent od 35 mm koji se navodi u prodajnim podacima, nego vrijednost koja je zapisana na objektivu, identična ili bliska vrijednosti koja se nalazi u tablici, f broj koji će dati najbolju kvalitetu slike treba biti identičan onome koji se nalazi u tablici. Ako vaš aparat ima veći f broj najvjerojatnije će kvaliteta slike biti smanjena uslijed difrakcije.
Većina kompaktnih digitalaca ima žarišnu duljinu objektiva u širokokutnom području oko 7 mm. To znači da bi bilo idealno kad bi imali objektiv svjetlosne jačine f/1 jer bi zatvaranjem zaslona na f/1,4 bar djelomično uklonili efekt kojeg rubovi leća i stjenke objektiva imaju na sliku, a ne bi previše zašli u područje u kojem će difrakcija smanjiti kvalitetu slike. Zaslon od f/2,8 bi kod takvog objektiva uklonio većinu problema vezanih uz rubove leća i stjenke ali bi stvarni promjer zaslona bio tek 2,5 mm, što je još uvijek bolje od promjera 0,8 mm koliko bi dobili kad bi objektiv od 7 mm zatvorili na f/8. Pomicanjem zuma u područje normalnog ili tele objektiva ništa ne mijenja jer stvarni otvor zaslona ostaje istog promjera, f broj se mijenja zato što žarišna duljina postaje veća.
Što još možemo zaključiti iz priložene tablice? 80 mm je objektiv normalne žarišne duljine za format 6x6. Da bi dobili istu dubinsku oštrinu kao na 35 mm formatu pri f/8 moramo zaslon zatvoriti na f/13. Kod tog f broja još uvijek nismo prešli u područje u kojem difrakcija započinje utjecati na kvalitetu slike, a daleko smo se odmakli od problema rubova leće i stjenka objektiva.
Vidimo dakle da se isplati kupovati kompaktne digitalce s velikim otvorima zaslona kao što je Olympus C-5050 zoom jer će takav objektiv omogućiti ostatku aparata, odnosno CCD osjetilu da do kraja iskoristi rezoluciju koja mu stoji na raspolaganju. Također vidimo da takvi aparati ne mogu imati f broj veći od 8 jer će kvaliteta slike biti drastično narušena, dubinska oštrina nema s tim nikakve direktne veze.
Objavljeno: 05.04.2007.
Fotografija - Lekcije
Nastavak teksta o imenovanju fotografija, razmatra nekoliko novih...
Znao sam da sam snimio izuzetno važnu fotografiju, ali nisam znao...